donderdag 31 maart 2011

De verschrikkelijke wraak van de zwartbekgrondel

Door drukke beroepswerkzaamheden kwam ik de laatste weken niet meer zo veel aan bloggen toe, vandaar een late tijding over de visexploten van verleden weekend.
Omdat we het in weekend te druk vinden aan de trailerhelling zijn we niet gaan snoekbaarzen, maar zijn Paul en ik voor de tweede maal dit jaar naar de grote rivieren getrokken om vanaf een krib te feederen.
Eens te meer bleek het betreden van een spekgladde krib, groen van de algen, een hachelijke onderneming. EĆ©nmaal op de kop kon het vissen beginnen. Paul viste op de eerder ondiepe plaat tussen de kribben, ikzelf op de stroomnaad waar het zo' drie meter diep is. In tegenstelling tot de vorige maal liep er een behoorlijk stroom. Reeds na vijf minuten kregen we de eerste aanbeten. Vanaf dan zouden onze toppen eigenlijk niet meer stil staan.  Echter niet van blankvoorns, brasems of windes, maar van onnoemelijke aantallen zwartbekgrondels. Tientallen en tientallen hebben we er gevangen, in afmeting varierend tussen 5 en 15 cm. En allen slaagden ze erin mijn 2 oz. volcarbon top te doen bewegen. Na vier uur vissen hadden mijn vismaat en ik naast de vele grondels slechts elk 1 grote brasem. Van windes terug geen spoor.
De laatste uren voor donker ben ik naar het midden van de rivier en dus veel dieper, ik schat een meter of vijf/zes, beginnen vissen wat me naast een meute zwartbekgrondels ook nog een vijftiental blankvoorns opleverde. Verder verspeelden we nog twee grote vissen doordat ze zich vastzwommen in de stortstenen. Ook een vijftal zware rivierkorven raakte ik kwijt doordat mijn lijn in de mosselbanken kwam vast te zitten. 

Alhoewel de zwartbekgrondel, een emigrant uit het oosten, best een mooi en exotisch visje is, heb ik er geen goed gevoel bij. Miljoenen van deze visjes moeten er immers momenteel in de grote rivieren rondzwemmen wat onvermijdelijk tot voedselconcurrentie zal leiden.  Bovendien vrees ik dat dit visje massaal op de kuit van andere vissoorten zal azen. En voor het hengelen zelf is deze vissoort ook niet echt een aanwinst : andere vissoorten krijgen immers bijna geen kans meer om bij het aangeboden aas te komen.Hopelijk gaat het met deze exoot niet de verkeerde kant op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten