woensdag 31 augustus 2011

Roofblei...driemaal

Aangezien ik het volledige weekend druk bezet zou zijn met de opvolging van alweer een evenement, het weerbericht er veel belovend uitzag en ik uit ervaring weet dat vanaf nu de roofbleien behoorlijk actief worden, reden Nico en ik gisteren terug naar mijn boot voor nieuw roofvisavontuur.
In de haven maakten wij ons in alle rust klaar voor de visdag. De tijd dat we ons haastten om toch maar geen seconde vistijd te laten verloren gaan, ligt reeds lang achter ons. Als ze niet bijten duurt de visdag heel lang, waarom zouden we spoed maken ?
Plots maakte Nico me attent op een kleine bruine, reigerachtige vogel die op een tak van één van de wilgen, die de haven omringt, zat. Het leek wel een roerdomp, maar dan in miniatuuruitvoering. Ik vermoedde dat het een woudaapje was. Nico dacht van niet omdat volgens hem deze reigerachtige gelig van kleur was en dit exemplaar hier was bruin gestreept. Toen ik de vogelgids er later op de avond op nasloeg bleek het toch een woudaapje, maar dan wel een juveniel, te zijn.  In ieder geval een verrassende waarneming van een vogelsoort waarvan er in Nederland minder dan vijftig broedparen zijn en die bijgevolg op de rode lijst staat.
We zijn al gewoon langs ons viswater heel wat lepelaars, zilverreigers, brilduikers, kiekenduiven en zelfs eens een visarend te zien, maar dit was wel een unicum.
Niettegenstaande de vele regen van de laatste weken, liet de stroming ons terug in de steek. Gedurende de acht uur dat we visten, hadden we slechts een drietal uur redelijk behoorlijk stroming. Als je weet dat roofblei hoofdzakelijk bij loeiharde stroming aast, waren de vangstmogelijkheden wel echt beperkt.
In de periodes dat er weinig of geen stroming liep, legden we ons daarom toe op het hengelen op snoekbaars en baars, vissoorten die ook onder minder gunstige omstandigheden soms te vangen zijn. Zo wisten we vier baarzen van rond de veertig centimeter al trollend op de plug te vangen en drie snoekbaarzen van rond de vijftig centimeter al vertikalend.
Voor onze kunstaasvisserij op roofblei wachtten we tot de stroming het hardst liep en het bijna avond was. Al met al hadden we maar een uur om drie goede stekken die zo'n 10 kilometer van elkaar lagen te bevissen.
Het werd alles of niets.
Op de eerste stek liep de stroming tegen de wind in zodat we in een heksenketel van hoge korte golven lagen te vissen. Het leek wel zeebaarsvisserij in een grondzee voor de kust van Westkapelle. Bij de eerste twee worpen werd Nico's Berkley Frenzy plugje telkens door een grote roofblei gevolgd. Bijten was er echter niet bij. Waarschijnlijk viste hij te traag binnen.  Ikzelf had met een Megabass Vision 110 in de kleur redhead meer geluk. Mijn eerste, zeer snel binnen geviste, worp leverde me meteen een snoeiharde aanbeet, een lange dril en een roofblei van meer dan zeventig centimeter op. De volgende tien, minuten bleven verdere aanbeten uit, zodat we ons naar de tweede stek haastten waar de  roofblei niet thuis bleek.
Restten ons nog dertig minuten om vijf kilometer verder te varen en nog één stek te bevissen terwijl het nog kon.
Ik had ondertussen de Megabassplug vervangen door een Rapala Shad  Rap deep runner van 7 cm in de blauwe rapalakleur. Dat dit geen slechte keuze was bleek vlug. Op mijn eerste worp kreeg ik direct een keiharde aanbeet die bijna de hengel uit mijn hand trok. Direct ging 10 meter lijn van de slip en ging de roofblei aan het knokken. Meer dan vijf minuten later konden we het grootste exemplaar van de dag, een vijfenzeventig centimeter groot en moddervet specimen landen. Mijn daaropvolgende worp werd plug opnieuw gegrepen, ditmaal door een iets kleiner exemplaar van zo'n zeventig centimeter. De worp daarop viste ik met een Sammy aan de oppervlakte wat resulteerde in drie volgers, drie aanbeten en evenveel missers. Daarna bleef elke aanbeet uit. Blijkbaar had ik door met het oppervlaktekunstaas te vissen de school roofblei uit elkaar getrokken zodat er op de stek zelf geen vis meer aanwezig was. Enkele minuten later viel de stroming er volledig uit en was van effectief vissen geen sprake  meer. We voeren de haven binnen met terug tien vissen aan ons lijstje toegevoegd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten