zondag 11 september 2011

Herfst

Een bonkende hoofdpijn bemoeilijkt het schrijven. Eigen schuld. De verlokking was te groot.Veel teveel wijn gedronken op het feestje naar aanleiding van het huwelijkjubileum van mijn oom en tante. Ik ben geen twintig meer. Maar ja, een paar maal zondigen per jaar mag, troost ik mezelf.
Voor de zoveelste maal onweerswolken en bliksemschichten boven mijn geboortedorp. Toch niet normaal meer. Elk nadeel heeft toch zijn voordeel. Door de overvloedige regenval zijn alle kanalen, vijvers en sloten mooi gevuld. De visstand heeft niet te lijden onder de droogte.
Je ruikt en voelt het elke morgen. Plots is die kilte daar. 's Morgens flarden nevel. De herfst komt eraan. Mijn favoriete jaargetijde. Dra hangen alle struiken vol met spinnenwebben van kruispinnen die valk voor de winter nog wat prooien willen verzamelen.
Zwaar onweer boven mijn geboortedorp 
Herfst is voor mij na een lang toeristisch (werk)seizoen eindelijk verlof nemen om te vissen en te jagen. Het jachtseizoen zie ik hoopvol tegemoet, tenminste als het weer jagen zal toelaten. Vrijdagavond waren we in het jachtveld. Bijna op elk grasperceel hazen. Sommige heel zwaar en met een donkere rug. Oude, slimme exemplaren die al verschillende jachtseizoenen overleefd hebben. Je ziet hier in de praktijk dat een voorzichtig afschot van 40 % loont. Dat belooft.
De eendenjacht daarentegen zal tegenvallen. Door intensieve snoeiwerken zijn de oevers van de vijvers zo kaal geworden dat eenden er geen dekking meer vinden. Weg eenden.
Vanaf vandaag begin ik langzaam kleding en hengelsportgerei voor Ierland in te pakken. De grote, doorheen de jaren bijeen verzamelde, voorraad kunstaas en takels maakt mijn keuze er niet gemakkelijker op. Op dit vlak ben ik een twijfelaar. Zoals altijd zal ik maar pas voor het vertrek klaar zijn en er toch nog in slagen om van alles te vergeten.
En hopelijk is er komende week niet te veel wind zodat er kan gevaren worden en de roofblei belaagd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten