zondag 18 september 2011

Morgenstond

Om vijf uur deze morgen kon ik met moeite mijn ogen open krijgen, laat staan uit bed komen. De avond ervoor had ik het moeilijk gehad in te slapen, een poging die ik ondernam om 22 uur. Niet alleen slaap ik meestal nooit voor middernacht, maar tevens viel de regen met bakken uit de lucht wat een niet-slaapbevorderend hels kabaal op het plat dak veroorzaakte.
De reden voor mijn vroeg opstaan was gelegen in een onverwachte uitnodiging van Roland om 's morgens vroeg eens vlug op "de eenden te gaan". Met een vijftig kilometer lange rit voor de boeg moest ik wel vroeg uit de veren om bij zonsopgang in zijn prachtig jachtrevier te zijn.
Tijdens het rijden zag ik her en der nog enkele bliksemflitsen, een restant van het onweer deze nacht. Nog heel wat feestvierders kwamen de discotheek bij mij in de buurt uitgestrompeld.
Op mijn bestemming was het weer echter uitstekend. De zon kwam er zelfs door.
Eerst deden we een vijver aan. Een plas die meestal heel wat eenden herbergt. Echter vandaag niet. Een tiental eenden vlogen in diverse richtingen op, enkele zelfs voor mij binnen schot. De vele begroeiing verhinderde echter dat ik goed kon aanleggen zodat mijn dag begon met een gemiste eend. Ze had echter maar tijdelijk geluk, want met een goed geplaatst schot wist Paul ze uit de lucht te plukken. Om vervolgens nog een eend neer te halen.
In de vijf minuten daarna wist ik mijn eerste drie houtduiven van het seizoen te strekken. Echt plezierig om met een kaliber 20 en 24 grams staalpatronen mooie schoten te doen. Het daaropvolgende uur brachten we door langsheen poelen en grachten van een laaggelegen weide- en veengebied. Een groep nijlganzen koos het zekere voor het onzekere en ging van ver op de wieken. De eenden waren echter slechts sporadisch aanwezig zodat we nog enkel twee stuks aan het tableau konden toevoegen. De eerste jachtuitstap van het seizoen was een feit. We sloten af met een hartig ontbijt bij onze gastheer.
Als alles meezit gaan we dinsdag nog eens de rivier op. Roland heeft nog nooit een roofblei gevangen en we zijn van plan er alles aan te doen om het opzet te doen slagen.
Ondertussen zijn mijn koffers voor Ierland nog steeds niet gepakt. O wat gruwel ik hiervan. Dit wordt ongetwijfeld nachtwerk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten