zaterdag 26 mei 2012

Ultralichte opener

Nico moest werken vandaag. Paul en Roland hadden een feest waar hun aanwezigheid op prijs gesteld werd. En mijn andere vismaten hadden eveneens (werk)verplichtingen. Bootvissen zat er vandaag niet in, ook al om dat er heel wat wind stond.
Vanmorgen stond ik al om halfzeven aan de waterkant met de Reins Ajiringer 7' 6". Een tweekleurig geel-groen ultralicht hengeltje, dat ik verleden jaar kocht. Een beetje aan de dure kant vind ik nog altijd. Maar wel met een supergevoelig topje.
Aan mijn ragdunne dyneema had ik een tweegrams jigkopje met een 5 cm lange gele twister. De originele Mr. Twister twister, want die vind ik nog altijd de beste. Zeker wanneer het kleine twistertjes betreft. Heel wat imitaties wapperen niet verleidelijk met het staartje. Mr Twister doet het wel en zelfs bij lage inhaalsnelheid.
Worp na worp viste ik een steenstort af. Vastzitten ? Op een enkele keer helemaal niet. Dit kan enkel als je heel lichte jigkopjes gebruikt die als het ware over de stenen zweven. Zoals steeds geef ik het jigkopje ruim de
tijd om goed tot de bodem af te zakken. Er staat zo'n twee meter water dus het afzakken duurt wel even. Daarna vis ik heel traag, met kleine haaltjes en steeds contact houdend het twistertje terug.  De stek ken ik en is goed. Daar twijfel ik niet aan. Na een uur nog steeds geen aanbeet. De baarzen laten tegen alle verwachting in verstek gaan. Vooraleer ik verkas, werp ik nog een laatste maal ver uit. Mijn twistertje raakt de bodem en direct een snoeiharde aanbeet op het ragfijne topje.  Drillen op dit dunne stokje is echt een plezier. Een minuut later land ik het eerste snoekbaarsje van het jaar. Slechts 40 cm maar ik ben tevreden. Tien minuten later volgt een tweede, ietwat grotere snoekbaars. Wanneer de zon volop gaat schijnen is het echter gedaan met de aanbeten van snoekbaars.
Maar nog steeds geen spoor van baars. Ik rommel door mijn vistas en vind in een hoek een 5 grams Palpuntin pilkertje van Reins. Een onooglijk maar peperduur (8, 20 euro !) geel pilkertje. Nu moet je weten dat ik weinig vertrouwen in pilkers voor de roofvisserij op zoet water heb. Ik heb er bijna nooit op gevangen. Maar deze maal is het blijkbaar anders. Ik werp parallel met de oever uit en laat het pilkertje tot de bodem afzinken om het daarna met afwisselend korte en lange halen binnen te vissen, er zorg voor dragend dat het pilkertje steeds tot bij de bodem afzinkt. Reeds bij de eerste worp wordt het pilkertje door een horde woeste baarzen achterna gezeten. De volgende worp hangt de eerste baars op het pilkertje. Spijtig genoeg zit het pilkertje dermate diep dat de baars bloedt. Dat is even balen.De rest van de voormiddag zie ik steeds weer actie van baars achter het pilkertje. Maar vangen,ho maar. Om 14 uur eindig ik met een totaal van 2 snoekbaarzen en 6 mooie baarzen. Maar ik heb een veelvoud van baarzen gezien die interesse vertoonden in de Palpuntin. Dit wordt beslist een toppertje. Ik ben er zo van overtuigd dat ik om weg naar huis nog vlug bij de hengelsportzaak stop om nog enkele van deze peperdure kunstaasjes te kopen. Hopelijk blijven ze hun prijs waard.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten