donderdag 22 november 2012

Veel streamers, geen vis

Nu we toch bezig zijn, laat ons maar even verder gaan met pessimistische berichten.
Ook vandaag bleven deze streamers onaangeroerd 
Jarenlang heb ik bijna uitsluitend met de streamer snoek en snoekbaars belaagd. Nu komt het er niet meer zo van. Dit neemt niet weg dat ik het niet kan laten af en toe achter de vice plaats te nemen om terug enkele snoekstreamers te binden om aan mijn verzameling toe te voegen. Als haak gebruik ik meestal een langstelige Gamakatsu LS-5013F in de maat 6/0 of de kortstelige F314 in de maat 2/0, die zeer bruikbaar is bij de bouw van tandemstreamers. Verder zijn ook de Kamasan Aberdeen B940,  Partridge Aberdeen Perfect en de TMC (Buyan) 96P in de supergrote maat 9/0 bruikbaar. Van de veel gebruikte Ad Swier pikestreamerhooks daarentegen ben ik niet zo gecharmeerd. Ik vind ze een beetje lomp en vaak onscherp. Ik weet het, velen denken hier totaal anders over.
Qua bindmateriaal gebruik ik steeds minder bucktail en dan nog hoofdzakelijk als versteviging, bijvoorbeeld ter ondersteuning van de staart van de streamer. De laatste jaren ben ik immer  steeds meer overgeschakeld op synthetisch bindmateriaal zoals diverse soorten lureflash en EP-fibers. Mits op de juiste manier ingebonden, hebben synthetische materialen een zeer goede mobiliteit zonder de streamer nodeloos te verzwaren. Niet-natuurlijke materialen maken grote, lichte en dus gemakkelijk te werpen streamers mogelijk.
Alhoewel ik een voorkeur heb voor grote, lange en veelal tandemgebonden streamers tot 30 cm lang, moet ik toegeven dat er toch vaak momenten zijn dat de snoek kleiner streamers tot zo'n 15 cm verkiest. Verder bind ik bijna steeds kettingoogjes in omdat die de streamer een jigachtige actie geven.
Mijn streamers bewaar ik in zelfgemaakte wikkelmappen uit leer waarbij ik de snoekvliegen op schapenvacht prik. In de handel zijn deze opbergsystemen, bij mijn weten niet verkrijgbaar.Vele, vele jaren geleden heeft mijn moeder deze mappen voor mij samengeknutseld, zodat ze een blijvende herinnering aan haar zijn..
Gisteren vond ik in een hoek van mijn viskamer een vierdelige 10 voets vliegenhengel  gemaakt uit een Engelse Harrisonblank door Steve Parton. Qua esthetiek kan deze hengel zeker niet wedijveren met een handgebouwde Cor Spinhoven, maar werpen doet deze hengel als de beste. Deze Sparton vliegenhengel is geschikt voor een lijn aftma 9 tot 11. Ik had deze hengel aangeschaft voor het vissen op reservoir Northamptonstyle.  Aangezien het er niet van kwam, zet ik deze hengel ook in voor het snoekstreameren met een Rio Piketaper 10F en als reel een oude Hardy Marquis Salmon. Een beetje zwaar, ik weet het, maar ik hou van oude reels.
Deze namiddag had ik een aantal uren uitgetrokken voor het snoekstreameren in een Vlaamse polder waar enkele jaren geleden onze snoekmeenemende medemens nogal goed had huis gehouden. Maar het kan toch niet dat in de totaal 15 kilometer lange weteringen niets meer zit ?   Tegen beter weten in hoopte ik nog steeds op succes. Niettegenstaande het goede snoekweer kwam ik opnieuw van een koude kermis thuis. Drie uur gezwiep in de harde wind brachten me niks. Eén zaak staat vast. Al word ik 120, zonder streamers raak ik nooit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten