zaterdag 5 juli 2014

Waarom het niet allemaal naar de ...helpen ?

Hoe ouder ik word, hoe meer het me aan tijd ontbreekt. Toch even proberen prioriteiten te leggen. Niet meer bij het werk, maar bij al de rest. Goede voornemens van een hengelaar die er al een halve eeuw op zitten heeft. Maar heeft het nog zin om veel tijd aan hengelen te besteden ? Behoudt hengelen zijn betekenis zonder vis te vangen ?
Waarom het meteen niet allemaal naar de (vul in wat je nodig acht) helpen ?
Dat dacht ik toen ik de zoveelste onheilspellende berichten op diverse hengelsportsites op het internet las. Bij gebrek aan paling, intensieve beroepsvisserij op alle anders soorten (roof)vis op de benedenrivieren. Aanvraag voor ongelimiteerde zegenvisserij op het Haringvliet wordt binnenkort beslist. Hengelaars lanceren zoveelste petitie.
Duurzaam beheer. Hoe hol kan een principe zijn ?
In Belgiƫ kan de overheid er echt wat van, maar ik begin meer en meer te geloven dat Nederland niet voor zijn zuiderburen moet onderdoen. Van in de zeventiger jaren van de voorbije eeuw (wat klinkt dat ver heen) maken ze ons wijs dat de schubvisrechten van de beroepsvissers afgekocht waren. Niets blijkt minder waar.
En ondertussen (met zegens) maar duurzaam beheren in hengelwaters waar het water zo zuiver is geworden dat de biomassa danig afgenomen is.
Dus nu de vrees dat er binnenkort nog weinig hengelplezier op het Haringvliet te beleven zal zijn. Eindelijk stoppen roofviswedstrijden bij gebrek aan vis. Al had ik het liever anders gezien. Dra heimwee naar het Haringvliet waar we onze eerste grote snoekbaarsvangsten beleefden en waar we nu al nog zelden komen.
De laatste maanden wel regelmatig gevist. Op forel in de Ardennen. Esthetisch zeer verantwoord maar qua vangsten matig. Ook omdat ik nooit gedacht had dat zelfs op de meer exclusievere stukken de hengeldruk zo hoog zou zijn dat haakjes 20 en 10/100 leaderpunt noodzakelijk zijn.
Mede door de hoge watertemperaturen valt dit jaar ook de reservoirvisserij op forel tegen. Mijn beste dag had ik er negen maar veel vaker bleef het bij twee of zelfs geen exemplaren.
Op de rivier zijn ondertussen toch al de eerste baarzen, snoekbaarzen en roofbleien gevangen. Geen supervangsten meer zoals vroeger maar nog net de moeite om af ten toe de verre rit naar Holland te doen en met de boot op uit te gaan. Al was het maar alleen om de lepelaars te zien overvliegen of het woudaapje tussen de bomen van de uiterwaarden te bespeuren. En zeker de rekening niet maken. Anders zou het wel eens kunnen dat elke gevangen vis minstens 100 euro kost.      


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten