donderdag 30 december 2010

Verwen je tacklebox (1)

De laatste 30 jaar vis ik grotendeels met kunstaas en kunstvliegen. Daarnaast kan ik het niet laten om (antiek) kunstaas te verzamelen, een hobby binnen een hobby.
Gedurende al die jaren heb ik wel wat kunstaas de revue zien passeren. In mijn beginjaren moest ik het doen met een Luxor Successpinner, het verzwaarde Meppsgamma,  een imitatie Heinzlepel en de onvermijdelijke ABU Hi-Loplug. Als ik veel geluk had, vond ik wel eens winkelier die de veelgeroemde Terriblespinners in stock had. Toch ving ik met dit kunstaas veel snoek en naar mijn normen grote baars, maar wel niet in België, maar in Nederland. In Polsbroekerdam, in de Lopikerwaard, bij Van Vliet nota bene. Aangezien ik toen maar een jaar of dertien was moest ik toen steeds een chauffeur-kunstaasvisser zien te vinden om me daarheen te brengen. Iedere trip (ruim 400 km heen en terug) was een avontuur op zich. We vingen toch wel met twee gemiddeld een tiental snoeken per dag. Als ik dit vertelde in België, een snoekloos land, werd ik steevast als leugenaar bestempeld. Dat waren nog eens tijden ! (terwijl ik het schrijf, betrap ik mezelf erop dat ik nu toch wel oud begin te worden). Toen ving je nog in de polder grote baarzen tot 40cm en met de vlok, vlieg of zelfs spinner steendikke ruisvoorns. Spijtig genoeg is dit nu heel wat minder geworden.
Nu worden we overspoeld met kunstaas en het blijft voor mij nu nog steeds verleidelijk om telkens wat nieuws aan te kopen. Een winkelier moet ook leven niet waar.
Als eerste in de rij van aan te kopen kunstaas : de Illex Freddy 170 Catwalk (17 cm, 48 gram). Deze schoeploze jerkbait heeft bij gewoon indraaien (wat ik nog het beste vind) een zeer ruim uitslaande actie die snoek op bepaalde dagen zeer aantrekkelijk vindt . Deze zinkende jerkbait is zelfs op redelijk ondiep water goed te  gebruiken.Toen we enkele jaren geleden nogmaals eens in Ierland waren, ving ik op 7 opeenvolgende worpen met deze Freddy Catwalk 170 zeven snoeken. De volgende dag ving ik met hetzelfde kunstaas de grootste snoek - omstreeks de meter denk ik - van onze zevendaagse bellyboattrip. Op de foto zie je dan ook mijn gehavend exemplaar dat al een vijftigtal snoekaanvallen heeft moeten doorstaan. Nu hij aan één oog blind is, werd hij door mij op verplicht pensioen gesteld. 
Op de foto ook één van de beste hengelboeken over Ierland geschreven door een Ier zelf, namelijk Dr. Ken Whelan. Vroeger wetenschapper in dienst van de Central Fisheries Board, nu in het bijzonder geïnteresseerd in het wel en wee van de atlantische zalm. "The angler in Ireland" (ISBN 0-946172-13-7; 1989) behandelt zowel vissen in zoet (coarse - witvis/roofvis en game - salmoniden) als zout water en is een uitstekend referentiewerk voor de hengelaar die Ierland bezoekt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten