donderdag 30 december 2010

Wondere webwereld (1)

Veel meer dan jagen is vissen een technische aangelegenheid.
Natuurlijk spelen inzicht, watersense, weer, kennis van het viswater, stroming, getij, enz. een belangrijke rol, maar succes komt maar al te vaak door een uitstekende techniek of aangepast materiaal. Dit is één van de aspecten die vissen zo boeiend maakt. Bovendien kan je je techniek steeds verbeteren, terwijl andere factoren , zoals het weer, onbeïnvloedbaar zijn.
Om je hengelkennis uit te breiden, is het internet je bondgenoot. Als ik wat tijd heb, ga ik dan ook steevast op zoek naar nieuwe inzichten in het hengelen.
Op één van mijn zoektochten kwam ik terecht bij Flanatack, http://www.flanatack.com/, een vernieuwende Franse website. De volledige titel van de site luidt : "Flanatack, la pêche des carnassiers au leurre, reports de pêche, techniques et tests de leurres" of "Flanatack : kunstaasvissen op roofvis, visverslagen, techniek en tests van kunstaas".
Deze mooi vormgegeven, vernieuwende en zeer informatieve site bevat uitstekende reviews van soft- en hardbaits.   De site is vaak Japans geörienteerd, maar ook Europese en Amerikaanse merken komen aan bod. Veel aandacht gaat o.a. uit naar het Japanse merk Reins.Verder bevat de site topics over hengeltechniek en visverslagen. Aan deze site kan je zien dat op het vlak van kunstaasvissen en catch&release Frankrijk de laatste jaren enorm geëvolueerd is.Verder is deze site ook uitstekend om je kennis van het de Frans taal bij te schaven, maar dit terzijde.
Flanatack is echt een site om ideeën op te doen en dat deed ik dan ook met volle overtuiging.
Vaak vis ik na het werk nog enkele uurtjes. Omdat België behoorlijk roofvisarm is, een situatie die er niet op verbeterd is sinds de overheid van oordeel was om snoek terug zijn beschermde status af te nemen, moet ik me vaak tevreden stellen met het ultralicht vissen op vaak piepkleine baarsjes. En daarvoor gebruik je best klein kunstaas.
Op zoek naar heel klein kunstaas kwam ik dus bij Flanatack.com terecht. Uit de vele artikelen begreep ik dat het merk Reins ( website : http://www.reinsfishing.com/, blog : http://www.reinsfishing.blogspot.com/) enorm populair was.  Verder bleek dat dropshotten ook erg in is in Frankrijk en dat bij het baarsvissen heel vaak gebruik gemaakt van de Reins Rockvib shad van 2" (5 cm) en 3" (7,5 cm). Veel wedstrijden blijken met dit shadje gewonnen te zijn. Dit kunstaasje is in feite een soort geribbeld wormpje met een klein shadstaartje. In het water heeft het een nerveuze actie. Het is tal van kleuren verkrijgbaar. Verder zijn deze shads er ook in grotere maten (10 en 12,5 cm) en zelfs nog groter of met afwijkende vorm, die meer geschikt voor de snoekbaars- en zelfs meervalvisserij zijn.
Dit moest ik hebben. Dus op zoek.
Een halfjaartje geleden bleek dit wondershadje echter nog niet zo goed verkrijgbaar. Uiteindelijk kwam ik terecht op de website van Carnashop Frankrijk (http://www.carnashop.fr/.) Dit is nu echt eens een welvoorziene webwinkel. Veel aandacht gaat uit naar innoverend kunstaas, vaak Japans van origine. Ik heb dan ook direct een voorraadje van deze rockvibshads 2" en 3" besteld in de kleuren glow melon (code : 141), chartreuse pearl (015), clear pearl (422), white pearl (319), pink silver (317), cherry shrimp (410), super  pink (412), chartreuse pepper (419) en mentaiko (307). De service was uitstekend. Binnen een week had ik alles thuis geleverd en kon ik aan de slag.
Ik heb er tot nu toe nog maar een drietal maal mee kunnen vissen maar steeds heb ik er baars aan gevangen, zowel terwijl ik de Rockvib shad viste op een doorsnee jigkop van 3 gram, als op een dropshothaak. Ze zijn inderdaad heel goed. Dus wil je kleine of grote baarzen tijdelijk het leven zuur maken, kan ik je de Rockvib shad van Reins van harte aanbevelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten