vrijdag 22 april 2011

Harder op de vlieg ?

Hengelen is een hobby vol uitdagingen. Eénmaal een doel bereikt, ligt er terug wel een ander binnen het verschiet. En dat maakt het net zo mooi en afwisselend.
Het schitterende weer zorgt er voor dat de zomerzeevissen terug de Wester- en Oosterschelde opzwemmen. Binnenkort vangen we terug geep, makreel en zeebaars. Wat zeebaars betreft echter ieder jaar minder en minder. Ik zal wel een nostalgische zeur zijn maar wat voor een zeebaarsvangsten deden we toch dertig jaar terug. Vlug even laagwater meenemen. Een witte twister op een loodkop aan de lijn. Meer kenden we niet en toch hadden we elk tij zeebaars. Nu, met de meeste gesofisticeerde en uiteraard obligaat dure pluggen, moet je vaak tienmaal erop uit gaan om een minibaarsje aan de haak te slaan.
Zo ziet een harderstreamertje er dus uit
Morgen werk ik, maar ik denk dat ik op Pasen eens wat getijhaventjes zal bezoeken. Kijken of de harders reeds aanwezig zijn en lustig knabbelend de stortstenen afschuimen.
Deze vissen intrigeren me al jaren en jaren. Ik heb er af toe op gevist, met brood, slijkzagers, groene hardervliegen en zelfs twisters (groen van kleur, wat dacht je), maar ik wist er tot nu toe slechts enkele te vangen. Maar die zal ik niet vlug vergeten. Wat een kracht hebben deze vissen, die éénmaal gevangen stijf als een plank in je net komen te liggen.
Ooit hoop ik eens het wonderrecept voor het vangen van harder te vinden. Niets laat echter momenteel vermoeden dat mijn vangsten zullen verbeteren. Maar toch. Ik neem me voor het er af en toe eens op te wagen. Ik ga proberen harder met de vlieg te vangen en als dat niet lukt, probeer ik brood of slikzagers.
Aangezien het internet een onuitputtelijke bron van informatie is, vond ik al vlug een aantal patroontjes van hardernimfen en -streamertjes. Meestal groen van kleur, in tinten van donkergroen tot zelfs schreeuwend fluogroen. Daarnaast een grote variatie aan imitaties van broodvlokken.
Dus eerst harders spotten, dan vliegen binden en vervolgens vliegvissen. Harder vangen : dat moeten we nog afwachten. Als ik in de opdracht slaag, hoor je er zeker van. 

2 opmerkingen:

  1. Wonderrecepten - zo ze er al zijn - worden slechts gevonden door diegenen die, zoals jij durven te experimenteren en dingen doen die door anderen op voorhand worden afgewezen. Voorpret is vaak een groot deel van de pret!
    Succes met je experimenten en alvast happy hunting DW!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Harder staat bekend als een planteneter. Als je een Harder schoonmaakt voor consumptie dan komt er niets dan groene drab uit de ingewanden. Maar als de Harder de stenen afgraast dan eten ze ook allerlei kleine kreeftachtigen die zich tussen het wier bevinden.
    Ik ken een vliegvisser die in de havens van zuid frankrijk op Harder vist met kleine hazeoornimfjes. En met heel veel succes !

    BeantwoordenVerwijderen