woensdag 20 april 2011

Ierland (6) - wat hang ik er nu eens aan ?

Kunstaasvissen vanuit de bellyboot is niet altijd even praktisch gebleken. Zo is het op deze manier heel moeilijk jerkbaiten. Ander kunstaas, zoals lepels, vist dan wel gemakkelijk. Twijfel je welk kunstaas mee te nemen op één van je bellyboottrips in Ierland hierna alvast enkele aanraders.
Enkele jaren terug was de Sammy het kunstaas om aan de oppervlakte zeebaars te belagen. Dit duur stukje plastic, geproduceerd door Lucky Craft, werpt als een speer en vertoont een zeer verleidelijke zig-zag of walking-the-dog-actie. Bovendien beschikt het intern over glazen en metalen kogeltjes die een vislokkend geluid schijnen te maken. Na enige oefening is het gemakkelijk om de Sammy de nodige actie mee te geven. Dit lukt echter het best met een stugge hengeltop en gevlochten lijn. Tot op heden had ik op mijn weinige zeebaarstrips er geen succes mee (geep ving ik er wel mee), maar gebruikt in Ierland in de juiste omstandigheden is het een (grote) snoekvanger bij uitstek. Ik gebruik het 100 mm model. Op de foto zie je trouwens de afgekloven Sammy, waarmee ik al mijn snoeken in Ierland ving. Het gebruik van dit kunstaas vereist ondiepe, heldere meren en rivieren, liefst in (quasi) windstille condities.  In de juiste omstandigheden is het vissen ermee fantastisch. Verwacht keiharde aanbeten aan de oppervlakte en snoeken die met een boeggolf en van meters ver het kunstaas te pakken willen nemen. Mijn beste dagresultaat met de Sammy was de vangst van een dertigtal snoeken in een smal ondiep riviertje waar we ons met de bellyboot in hadden laten drijven en de vangst van een metersnoek in een ondiep kruidrijk meer, die me bij het onthaken bedankte met een vier centimeter lange snee in mijn duim. Geef het vissen met dit oppervlaktekunstaas een kans en sta versteld van de hartstollende actie en aanbeten. 
Een tweede topper is de alom bekende spinnerbait. Mijn voorkeur gaat uit naar de lichtere versies van 7 tot 10 gram met een grote enkelvoudige haak met platgeknepen weerhaak. Deze eerder lichte spinnerbaits trekken niet al te zwaar aan de hengel waaardoor het vissen aangenaam blijft. Aangezien ik al mijn spinnerbaits zelf maak, gebruik ik over het algemeen haken van het merk Varivas (type Big Mouth 3/0 tot 5/0) die ik steeds bij  http://www.veals.co.uk/ koop .  Dit kunstaas is bij uitstek geschikt om plantenrijke oever- en rietzones af te vissen en doorheen plompebladeren te kunstaasvissen. Werp bij het vissen naar de oever toe steeds zo ver mogelijk de rietkragen in want maar al te vaak blijken de snoeken in 20 cm diep water te liggen, alhoewel dit meestal niet de grootste exemplaren zijn . Verwacht met de spinnerbait veel missers, de positie van de haak onder het spinnerblad verhindert vaak een goede inhakingskans. Vergeet bijkomende trailerhaken. Los slingerende trailerhaken zijn zeer gevaarlijk voor bellyboot, lijf en leden zoals ik ook al mocht ondervinden. Zo diende ik een rvs trailerhaak 5/0 uit mijn duim te laten verwijderen in het dichtst bijzijnde ziekenhuis ("dichtst bijzijnd" naar Ierse normen want het was70 km verderop).  Met spinnerbaits vang je vaak kleineres snoek maar niet altijd. Ik had er verschillende metersnoeken mee met als grootste een exemplaar van 113 cm, gevangen in een hevig onweer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten