zaterdag 30 april 2011

Gemengde vangst op de rivier

Aangezien ik vaak in het weekend werk, had ik gisteren een vrije dag. Het weer was mooi, dus trokken we naar één van onze favoriete stekken aan de grote rivieren om er te feederen.
Toen we aankwamen, stond er een schrale oostenwind, die in de loop van de dag steeds maar heviger werd, waardoor we op het laatst bijna de aanbeten op onze feedertoppen niet meer zagen. De rivier stond laag en van stroming was er bijna geen sprake.
Nadat we de stortstenen aan de voet van krib voorbijgekomen waren, konden we ons gerieflijk op de krib installeren. 
Als uitrusting gebruikte ik een Peter Van De Willik Long Distance Feeder van 4,20 meter met 28/100 hoofdlijn, 16/100 G-line onderlijn en Drennan Wide Gaphaak nr. 14.  Ik heb nylon als hoofdlijn op de molen omdat nylon de invloed van stroming en wind wat dempt waardoor de korf langer op de plek blijft liggen.
Een korf van 56 gram  (ik gebruik de nieuwe Foxkorven met de zijvleugeltjes, de beste korf die ik tot nu toe had) aan de feederhengel, vullen met voer, twee maden aan de haak en vissen maar. Ik viste naar de vaargeul toe. Mijn vismaat ging op ondieper water tussen de kribben aan de slag met een Drennankorfje van 25 gram.  
We hebben in totaal ongeveer 8 uur gevist en geen minuut zonder aanbeet geweest. Dit resulteerde in tientallen zwartbek- en andere grondels, voorn en brasem. We mochten enkele grote brasems vangen, maar deze maal lukte het opnieuw niet om winde aan de kant te krijgen. Een drietal brasems werden opnieuw verspeeld doordat de lijn kapot schuurde door de mosselbank langsheen het talud. De overige brasems konden slechts met moeite met de hand geland worden aangezien ik het schepnet vergeten was. De grootste vissen kwamen uit de ondiep zone tussen de kribben.
Verder kreeg mijn vismaat plots een aanbeet waardoor de hengel bijna uit de steun getyrokken werd. In een fractie van een seconde brak de lijn. We kunnen alleen maar gissen wat het was. We vermoeden karper en geen barbeel aangezien we op een zanderige bodem visten en barbeel de voorkeur geeft aan kiezel en grind.
In een poging om de zwartbekgrondels te vlug af te zijn schakelden we over op blikmaïs aan de haak. Ook dit mocht niet helpen : na twee minuten ving ik reeds mijn eerste zwartbekgrondel op maïs.
Niettegenstaande we door het gebrek aan stroom een zwakke visdag verwachtten, hadden we het deze keer mis. We vingen vis na vis, weliswaar veel kleintjes. In ieder geval konden we moe en tevreden naar huis, al was de weg lang en zwaar. Tussen Roosendaal en Bergen op Zoom kregen we immers een zware onweersbui te verduren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten