zaterdag 23 juli 2011

Meer weten over shads ? (1)

Mijn hengels en kunstaas liggen meestal gebruiksklaar in de wagen. Regelmatig pik ik na het werk een paar uurtjes vissen mee en eerlijk gezegd, daar geniet ik het meest van. Ontspannen vissend na het werk, zolang het maar enkele uren zijn. Ik hou er immers niet van om op mijn eentje vele uren na elkaar te hengelen. De verveling slaat dan te vaak toe. Veel te saai dus, zelfs met de oortjes van mijn Ipod in de oren. Vissen doe je nog steeds best met twee. Met een goeie vismaat die je door en door kent en die dezelfde passies deelt. Hoogstens vissen we met drie maar dan begin je bij het kunstaasvissen elkaar al een beetje voor de voeten te lopen. Aangezien door allerlei omstandigheden mijn vismaten het momenteel te druk hebben, trek ik er maar alleen op uit. Weliswaar niet van harte.
Gisterennamiddag had ik vier uurtjes vrij gemaakt om opnieuw het kanaal te bevissen. Beide stekken, die me vorige maal een aardige hoeveelheid baars opleverden, bleken helemaal leeg. Geen vis, geen enkele aanbeet, niets. Dan maar experimenteren en op goed geluk een aantal door mij nooit beviste stekken uitproberen. Het waaide hard over de gehele lengte van het kanaal, wat het dropshotten er niet makkelijker op maakte. Door de strakke zijwind diende ik mijn ultralichte hengeltje te vervangen door een vijftiengrammer met een 1/2 ounce loodje. Alleen zo was het mogelijk contact met de bodem te houden. De volgende uren ving ik her en der, zowel dicht als wel 25 meter uit de oever, zes eerder kleine baarzen en de onvermijdelijke bot. Altijd beter dan niets, maar een echt succes mocht ik het niet noemen Onder een paar aangemeerde boten zwom een school grote harders. Mijn eerder stuntelige pogingen om er één tot aanbijten te verleiden, hadden het gebruikelijke negatieve resultaat. Ooit slaag ik er wel in een harder te vangen. Ik blijf alvast proberen.
Het moet nu meer dan vijfentwintig jaar zijn dat ik met shads op baars en snoekbaars vis. Ik heb de evoluties binen het hengelen steeds op de voet gevolgd en was er dan ook als de eersten bij om zowel werpend, als vertikalend, met shads te vissen. Overigens ging de twister de shad vooraf. Die werd ergens midden de jaren zeventig geïntroduceerd en mocht toen bij sommige hengelsportwinkeliers op weinig begrip rekenen. Ik herinner me nog goed dat een gerenommeerde winkelier en auteur uit het Gentse twisters als nieuwlichterij, die eerder vissers dan vissen zouden vangen, afdeed. Blijkbaar had hij deze verfoeide twisters nooit geprobeerd want vangen deden ze als de beste.
Eénmaal vertrouwd met shads bleken die oneindig veel mogelijkheden te bieden. Ze waren en zijn nog steeds top voor het werpend en vertikaal vissen op snoekbaars en baars. Tevens bleken het supergoede snoekvangers te zijn en tevens een kunstaas dat niet zo dressuurgevoelig is.
Ik geef graag een overzicht van mijn favoriete shads. Shads die ik de voorbije twee decennia met veel succes gebruikte.
Vooraleer de verschillende soorten shads aan bod te laten komen, eerst het belangrijkste. Geen enkele shad zal succes opleveren als die niet goed op de jigkop zit.  Prik de haak steeds in het midden van de shad, zorg ervoor dat hij niet verfrommeld op de haak zit. Goede presentatie daar gaat het om. Goede presentatie en het juiste gewicht van loodkop. Veel te lang heeft de hengelsportpers de nadruk gelegd op zo licht mogelijke loodkoppen. Op die manier kunnen de snoekbaarzen de shad gemakkelijk naar binnen zuigen en mis je weinig aanbeten, zo zegt men. Misschien waar, maar nog veel belangrijker is dat de shad ten alle tijde bij de bodem, de plaats bij uitstek voor snoekbaars, aangeboden wordt. Wie het langst dichtst bij de bodem vist , vangt eenvoudig weg het meest. Stroming en wind zorgen er vaak voor dat de loodkop boven de bodem zweeft en dus quasi kansloos is.  Ik geef daarom de voorkeur, ook op stilstaand water, aan zware loodkoppen die me steeds de aanwezigheid van de jigkop juist tegen de bodem garanderen. Loodkoppen tot 50 gram op stromend water en bij veel wind zijn echt niet te zwaar. Om meer aanbeten te verzilveren raad ik eveneens het gebruik van een bijkomend dregje (meestal nr. 6) op gevlochten lijn aan. Ik fleur nog altijd het dregje door de shad heen. Ik prik het niet bovenaan zoals vele anderen doen. Alhoewel je uiteraard met een dregje bovenaan  bevestigd minder vaak blijft vasthangen, haak je volgens mij minder vis. Ook de Gamakatsu Twinex haak, een fleur met een klein extra bevestigingshaakje, speciaal als bijhaak voor shads ontwikkeld, kan mij niet bekoren. Ik vind dat het haakje nooit in een mooie positie op de shad staat.
De eerste jaren van het vertikalen maakte ik bijna uitsluitend gebruik van de originele Mister Twister Killer Shad en de Culprit Shad. De keuze aan shads was toen ook niet groot.
De Mister Twister Killer Shad (nr.1 op foto) is 3" (7,5 cm) lang en heeft drie inkepingen in het lichaam die de shad flexibel maken. Spectaculair veel actie zit er evenwel niet in. Deze shad fladdert een beetje met de staart en dat is het. Ik vis de Killer Shad op een loodkop met een 3/0 haak zonder bijkomend dregje waardoor deze shad zich leent om tussen de stenen te vissen zonder direct vast te hangen. Deze shad heeft me veel snoekbaars, maar ook baars, opgeleverd. Mijn voorkeur gaat uit naar de roze uitvoering, waarna de zwart-witte en groen-gele versie volgen. Dat dit klein shadje grote snoekbaarzen oplevert blijkt uit de vangst van 14 ponds snoekbaars, 90 cm lang, op de roze uitvoering.
Over al de jaren heb ik echter de meeste snoekbaarzen gevangen op het oud model Culprit shad van 10 cm lang (nr.2). Dit is de versie met de platte rug. Op mijn thuiswater was de paars-witte versie echt onklopbaar. Spijtig genoeg was die kleur toen al zeldzaam en nu al helemaal niet meer te krijgen.Mijn vismaten en ik moeten er zo'n 500 van gekocht hebben waarvan er nu nog maar een tiental meer van overblijven. Deze laatste exemplaren dienen vaak als redder in nood. Beschadigde exemplaren worden met lijm en vuur hersteld. Het verlies van één van de laatste exemplaren wordt zeer betreurd. Mocht ik maar met één shad mogen vissen, zou het deze zijn. Honderden snoekbaarzen en baarzen, van klein tot heel groot, hebben we met deze paarse Culprit gevangen. Daarnaast vangen de kleuren groen-oranje (vooral voor baars), paars-groen en bruin-wit van het oud model Culprit ook behoorlijk. Het nieuw model Culprit, dit met de ronde rug, levert beduidend minder vis op. Belangrijk om te weten is dat bij de oude Culprits shads in een soepeler en een stugger materiaal voorkomen. De soepeler exemplaren vangen beduidend beter.
Wie het vooral op baars gemunt heeft, zal zeker goede zaken doen met de 5 cm lange shadjes van Mister Twister (nr. 3) en dan vooral in de kleur zwart-geel. Ik vis deze shadjes op  jigkopjes van 3 tot 14 gram. Op sommige dagen vang je hier baars na baarrs (en snoekbaars) mee. Ook de kleinste maat Saltshaker (nr. 4) van Lunker City is een goede (snoek)baarsvanger. De grotere maat is ook goed, maar niet zo geschikt voor zwaar stromend water. De grote schoepstaart geeft heel wat weerstand in het stromend water en heeft de neiging in het water te "klimmen", waardoor extra zware koppen noodzakelijk zijn om goed de bodem te kunnen bevissen
Een goede snoekbaarsvanger is ook de 4" (10 cm) Sea Shad van Bass Assasin Lures (nr. 5). Ik verkies de kleuren wit-roze "glow"uitvoering en geel, maar ook de andere kleuen vangen uitstekend. Het is me echter een raadsel waarom deze shads zo weinig baars vangen.
Ziehier een eerste benadering. In volgende posts ga ik graag verder op het onderwerp shads in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten