zondag 24 juli 2011

Meer weten over shads ? (3)

Reeds jaren vissen we met grote shads (15 tot 20 cm, en soms langer) op snoek en eerlijk gezegd, zijn we hierbij nooit teleurgesteld geweest. In tegenstelling tot ander kunstaas, zoals pluggen en spinners, ben ik van oordeel dat shads minder dressuurgevoelig zijn en dus langer snoeken zullen weten te verleiden. Waarschijnlijk komt dit omdat shads niet alleen natuurlijk lijken en aanvoelen , maar ook onopvallende en bescheiden trillingen uitzenden. Zoals we reeds vaker vaststelden, vangt kunstaas met een geringe of matige actie meestal beter dan kunstaas dat agressieve signalen uitzendt.
Zoals alle andere kunstaassoorten hebben snoekshads ook hun beperkingen. Op water dieper dan 5 meter en hard stromend water is het moeilijk grote shads op diepte te krijgen en te houden, tenzij je heel zware loodkoppen gebruikt en dan nog. Zeker trollend vissen is in deze omstandigheden moeilijk. Ik vis bij voorkeur met shads op snoek op (zeer) ondiep (polder)water tot water met een maximale diepte van zo'n 5 meter. Meestal werpend, zelden trol ik met shads.
Tenzij ik heel diep wil vissen of trollen, monteer ik snoekshads nooit op een jigkop. Reeds meer dan tien jaar geleden vond vismaat Freddy een systeem uit dat niet alleen een perfecte aasaanbieding geeft, maar tevens voor een optimale haakkans zorgt. Dit systeem bestaat uit een centrale as van 1 mm dik roestvrijstaal (die extra vastgezet wordt met koperdraad) en twee met 0,6 mm rvs aan elkaar doorverbonden haken (meestal weerhaakloze dreggen Gamakatsu maat 2 bij een standaardshad van 15 cm) die zich zo'n 6  cm van elkaar bevinden. De dreggen bevinden zich bijgevolg op 1/3 lengte en 2/3 lengte van de shad. Deze haken worden middels een stangetje van 1 mm rvs in de shad vastgeprikt.Je hoeft trouwens deze stangetjes zelf niet meer te maken : Spro produceert ze onder de naam Pike Fighter Stinger Spikes. Het langwerping schuiflood, varierend van 5 tot 12 gram naargelang de diepte en de soort shad, zit eveneens op een rvs stangetje en wordt gewoonweg in de shad vastgeprikt. Dit kan dichtbij de kop van de shad waardoor de shad een duikelende actie krijgt of halverwege waardoor de shad meer rechtlijnig loopt . Bijgevoegde foto zegt meer dan 1000 woorden.
Om de shad mooi recht in het water te laten lopen is meestal minimaal 5 gram lood vereist, veel hangt hierbij af van het gewicht van de shad en de weerstand van de schoepstaart. Bij weinig lood loopt de shad scheef en vertoont hij vaak te weinig flankende bewegingen en staartactie. Zelfs op ondiep polderwater gebruik ik meestal 7 gram lood. Voor snoek haal ik de shad meestal tegen eenzelfde snelheid en in een rechte lijn in, alhoewel variëren ook wel een snoek of snoekbaars tot aanbijten weet te verleiden. Experimenteren dus.
Met volgende shads heb ik goede ervaringen.
De topper onder de shads blijft nog altijd de Fox Pro shad van 17,5 cm (foto nr. 1, staat is dmv aansteker terug vastgezet in de kleuren firetiger, oranje, forel, geel en wit met roze staart. Zoals als veel goed kunstaas worden ze niet meer geproduceerd. Ze worden momenteel vervangen door shads van een ander slanker model en uit een andere materie, die niet aan de oude Fox Pro Shad kunnen tippen. Het oud model Fox Pro shad is niet alleen stevig, snoekbestendig (op sommige shads ving ik meer dan 20 snoeken), en kleurvast, maar ook voorzien van een mooie schoepstaart die zorgt voor een uitstekende flankende actie. De shad is voorzien van een centraal gat voor exacte plaatsing van de haak of in mijn geval rvs-stang. Van al de soorten shads die ik ooit gebruikte, staat dit model op eenzame hoogte. Een betere snoekvanger had ik nimmer.
Eveneens goed vangend, gefabriceerd uit betrekkelijk stevig materiaal en ook met een uitstekende actie is de 18 cm lange Shad GT van Delalande (nr. 3), een Frans merk. Het aanbod van kleuren is niet zo uitgebreid, maar de kleuren chartreuse, redhead en roze scoren goed. Delalande is tevens de producent van de Sandra (nr 4), een softbait die een shad met een geperforeerde twisterstaart combineert. Dit kunstaas in de afmetingen 16 en 23 cm en in de kleur redhead heeft me ook al regelmatig eens een snoek opgeleverd maar is toch niet zo regelmatig qua vangsten als de shad.
Ook de uiterst slappe Mann's shad (nr. 2) van 15 cm in de kleuren firetiger, roze en bruin vallen de snoeken graag aan. Deze shad lijkt echter wel op een vod, het is echt geen zicht. Niettegenstaande de zachtheid en de slapte van deze shad (die overigens niet langer meer in productie is, maar nog steeds verkrijgbaar) als verkoopsargument aangeprezen wordt, heb ik er mijn twijfels over. Deze shad is werkelijk zo zacht als boter en meestal na één snoekaanbeet naar de knoppen. Maar vangen doet deze shad wel uitstekend. En daar gaat het nu juist net om.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten