zaterdag 23 juli 2011

Meer weten over shads ? (2)

In tegenstelling tot veel andere vertikaalvissers, ben ik geen liefhebber van shads met een v-staartje. Ik heb er nooit goed mee gevangen. Bovendien zijn de meeste van deze shads eigenlijk niet bestemd voor het vertikalen. Ze zijn immers voorzien van een gleuf om de haak in te plaatsen en derhalve meer geschikt om te dropshotten.
Eén grote uitzondering maak ik echter wel voor de de Illex Nitro Soft Striking Wild Darter 110 (foto nr. 1). Deze heel stevige, maar betrekkelijk vormloze shad heeft enkel op het einde een klein plat staartje. Ik gebruik deze shad bij voorkeur op hard stromend water, waar hij bijna niet te verslaan is. In stromend water neemt deze shad immers niet veel weerstand waardoor hij gemakkelijk tegen de bodem te vissen is. De geel-witte versie geniet nog steeds mijn voorkeur maar ook de gouden, roze en zilveren uitvoeringen zijn zeer goed. Bij deze shad heeft Illex echt aan alles gedacht. Niet alleen is het materiaal zeer stevig en toch soepel, maar ook is in het midden van de shad een gaatje aangebracht dat toelaat de haak mooi te centreren. Hij ziet er niet uit maar het is een echte vanger.
Twee andere favorieten van mij zijn van Spro. Een immens populair merk bij veel hengelaars, maar toch één waar ik soms mijn bedenkingen bij heb. Vaak blijkt er toch iets aan het kunstaas te haperen : pluggen die niet mooi recht lopen, shads die alles behalve stevig zijn. Met scheeflopende pluggen en halve shads vang je immers niets. Met zoveel tevreden klanten geef ik ze maar het voordeel van de twijfel. Spro heeft  twee goed vangende shads, al zijn ze meestal na de eerste aanbeet stuk. En dat laatste is heel vervelend als je goed in de vis zit en volop beet begint te krijgen. Een echt goede maar uiterst tere vanger is de langwerpige, spieringachtige HS810 Playboy met het kleine schoepje in de 9 en 13,5 cm uitvoering (nr. 2). Ik zie in de recente catalogus dat de kleuren gewijzigd zijn maar ik ving vooral op de witte, bruine en firetiger-uitvoering veel snoekbaars. Na de eeerste aanbeet ben je wel meestal al het staartje kwijt.Ook de Spro Dullshad 9cm, in de kleur Passion Kiwi, weet zowel veel baars, als snoekbaars te verleiden. Je mag je enkel niet dul maken op de slechte kwaliteit van de shad, die binnen de kortste keren stuk is. Zorg dus dat je van deze beide shads genoeg vervangexemplaren bij je hebt.
Toen de softbaits van Rozemeijer op de markt kwamen, kreeg ik als testexemplaren enkele octotails (nr. 3) en pintails (nr. 4) in oranje kleur. Qua concept en vangkracht bleken deze shads uitstekend. Qua kwaliteit echter zeer bedroevend. Na de vangst van een snoekbaars kon je meestal deze dure shads weggooien. Ze scheurden en braken terwijl je erop keek. Niettegenstaande de vangkracht, een echte ontgoocheling. Ik twijfel er niet aan dat deze shads qua model uitstekend waren. Waren ze van degelijke kwaliteit geweest dan zouden ze zeer succesvol geweest zijn, maar niets was minder waar. Hopende dat de commerciële exemplaren beter zouden zijn dan mijn testexemplaren had ik een tiental zakjes Rozemijershads gekocht. Ze waren spijtig genoeg even fragiel. Bovendien, toen ik na een aantal maanden de kunstaasdoos bekeek waarin deze shads op een jigkop opgeborgen zater bleken ze een witte, slijmerige, alles verterende substantie af te scheiden. Echt vies om te zien. Niettegenstaande de uitstekende vormgeving waren deze Rozemeijershads door hun slechte kwaliteit dus een gemiste kans.
Heel stevig en goed van kwaliteit daarentegen zijn de Fox Zander Proshads (nr. 5), ontworpen in samenwerking met Luc Coppens. Ze komen (kwamen) in drie variëteiten waarvan ik bij voorkeur de 3,5 " Warrior gebruik.
Dit type heeft een grote rechthoekige schoepstaart en pakt derhalve veel weerstand in het water. Niet echt geschikt voor het zwaar stromende water dus. Maar een goede vanger en bovenal stevig door het rubberachtig materiaal waaruit deze shad vervaardigd is. De chartreuse-zilver, firetiger en gele uitvoeringen dragen mijn voorkeur weg.
Een volgende keer meer over shads. Ik besluit alvast met nog een paar tips. Gebruik op de jigkop niet al te grote haken. Maat 2/0 is een mooi gemiddelde voor een standaardshad van zo'n 10 cm. Vroeger had ik de gewoonte op zijn minst 4/0 haken te gebruiken maar die steken door hun lengte al bijna halverwege de shad uit en beïnvloeden de actie nadelig. Probeer ook eens, zelfs op grotere diepte, kleinere maten shads (5 tot 7 cm) dan de gebruikelijke 10 tot 12 cm maat. Vaak ligt hier de sleutel tot het succes. Maar al te vaak vingen we (grote) snoekbaars op kleine shads wanneer normale en grotere maten faalden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten