donderdag 28 juli 2011

Zander only

Het is lang geleden dat beide vismaten nog eens tijd hadden, maar gisterennamiddag was het eindelijk zover. Ik stopte 's middag met werken waarna we samen naar Nederland reden. Het doel was om vanop mijn boot te vertikalen. Niet te trollen of te werpen met plugjes, maar zoals vroeger enkel vertikaal op snoekbaars of op baars eventueel.
Aan sommige boten in de haven te zien, was er een storm gepasseerd. Van verschillende boten waren de meertouwen  stuk gebroken. Zo ook van de boot naast de mijne, met als gevolg dat die grotere boot bij wind constant tegen mijn boot aanbonkte. Dankzij een oud stuk touw en het betere klimwerk van Nico kon de naastliggende boot vastgelegd worden zodat de schade kon beperkt worden.
Het was al over 15.30 uur toen we de haven uitvoeren. Voor de eerste maal dit zomerseizoen was het weer optimaal. Er was weinig wind en het was bewolkt. Bovendien toonde de rivier zich ook van zijn beste kant : er liep voldoende stroming. Direct naar de dichtbijzijnde stek en vertikalen maar. Nico had er zoals vaak een oude Culpritshad in paars-witte kleur aan. Paul en ik gaven de voorkeur aan de Berkley Ripple Shad in de 9 cm uitvoering, respectievelijk in de lichtpaarse en knalgroene kleur. We visten deze shads op loodkoppen van 30 gram zwaar. Ik heb maar sinds kort dit type shad aangekocht en er tot nu toe nog niet mee gevist maar deze Ripple Shad bevalt me wel. Hij is stevig, geribbeld, van geurstoffen voorzien (onder het motto baat het niet dan schaadt het niet) en vertoont een mooie actie. Het enige nadeel, dat ik momenteel zie, is dat de onderzijde van de shad betrekkelijk dun is waardoor het moeilijk is een extra dregje door de shad heen te fleuren.
Het eerste visuur bleef het stromen waardoor we kans hadden om een snoekbaars aan de schubben te komen. Nico had als eerste succes. Op zijn Culpritshad wist hij op 8 meter diepte een mooie, dikgevreten snoekbaars van 67 cm aan de haak te slaan. De nul was van het bord. Het volgende halfuur kregen Nico en ik nog een viertal aanbeten op dieptes tussen de 8 en 11 meter, maar geen enkele aanbeet kon verzilverd worden. De snoekbaarzen schoten steeds direct na het aanslaan los. Waarschijnlijk waren de nog resterende snoekbaarzen op de stek hierdoor gealarmeerd want aanbeten kregen we niet meer. Vlak voor de stroming uitviel kon ik nog op de Ripple Shad in helgroene Granykleur een mooie baars van rond de 40 cm vangen. Paul had tot dan nog niet het minste tikje gehad.  
De stroomloze periode van anderhalf uur brachten we door met rondvaren, sightseeing en birdwatching. Vooral de lepelaars zijn fantastisch om zien.
Toen de stroom er terug in kwam waren we op een stek 10 km verderop aangekomen. Een kleine geelgroene Saltshaker op een jigkop van 28 gram bracht me het volgende kwartier 2 snoekbaarzen van rond de 55 cm in het net. Ook Nico liet zich niet onbetuigd, maar Paul had nog steeds geen stootje gezien.
Op het einde van de avond werden terug een aantal nieuwe, doch bekende stekken aangedaan. Ik viste nu met een Illex Nitro Soft Wild Darter op een jigkop van 35 gram. De tweede drift over de stek kreeg ik een keiharde aanbeet, die ik echter miste omdat ik juist de boot aan het bijsturen was. De volgende drift kreeg ik echter een herkansing. Op 11 meter diepte  kreeg ik terug een aanbeet, echter heel voorzichtig ditmaal. Ik sloeg direct hard aan en zwaar stompend begond e snoekbaars te vechten. Na drie minuten dril op 20 ponds fireline had ik de snoekbaars nog geen meter van de bodem gekregen. Integendeel de vis nam steeds meer en opnieuw lijn. Zou ik uiteindelijk mijn record van 90 cm,14 pond verbreken ? Enkele minuten later kon de snoekbaars eindelijk geland worden. Hij was behoorlijk groot, maar zeker niet de verhoopte recordvis. Tijdens de dril was blijkbaar de haak uit de bek geschoten en wonder bij wonder was het buikdregje vast komen te zitten tussen de gestekelde rugvin waardoor de snoekbaars plots over een superkracht bleek te beschikken. De grootste vis van de avond mat uiteindelijk "maar" 74 cm.
Net voor donker wist Paul zijn eerste en enige snoekbaars van de dag te vangen op een zilverwitte Culprithad. De vis was rond de 60 cm.
In totaal zijn we 6 uur op het water geweest, waarvan we zo'n vier en een half uur gevist hebben . Het uiteindelijk resultaat bedroeg 9 snoekbaarzen tussen de 55 en 74 cm en 1 grote baars. Behoorlijk vonden we.Vertikalen kan dus nog altijd lonen. Dit moeten we eens vaker doen.







  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten