zaterdag 16 juli 2011

Uitgeregend

Reeds meer dan week ligt een doos met een halve liter maden in de ijskast klaar voor gebruik.
Gisteren reed ik na het werk naar het kanaal. Op de weinig beschikbare obstakelvrije stekken zaten vissers zodat ik niet aan hengelen toekwam. 
Vandaag herkansing. Mijn gebruikelijke stek was vrij. Een tiental grote korven voer met maden werden een vijftal meter van de overliggende oever geworpen. Daarna schakelde ik over op een kleinere korf van 25 gram, schuivend gemonteerd met 70 cm 12/100 onderlijn en haak nr.16.
Normaal gezien laten de eerste aanbeten hier niet zo lang op zich wachten. Echter vandaag niet. Routinematig wierp ik om de vijf minuten een nieuwe korf in, met telkens verse maden op de haak. Rustig en begeleid laat ik de korf dan naar de bodem zakken, waarna ik na 30 seconden voorzichtig de korf een vijftigtal centimeter dichterbij trek, en zo verder.  Deze manier van semi-actief vissen heeft me al veel vis opgeleverd. Behalve vandaag. De 1 ounce glasvezeltop weigert te bewegen.
Ondertussen vraag ik me al een uur af waar de indringende geur van rotte vis vandaan komt. Ik heb al in het water en het riet gekeken. Ik bemerk niets. Tot ik mijn viskoffer verplaats en ik een enorm grote dode, verpletterde en stinkende wolhandkrab zie liggen. De visser, die gisteren op de stek zat, heeft waarschijnlijk gisteren dit monster gevangen. Raadsel opgelost.
Na twee uur krijg ik een eerste voorzichtige aanbeet. Het is een voorn. Daarna volgen een grote brasem, opnieuw een voorn en vervolgens een blei. Waarna alle activiteit op de stek stilvalt en het plots verschikkelijk begint te waaien en te stortregenen. Dit heeft geen zin meer. Opkrassen dan maar.
Ondertussen heb ik opnieuw iets om naar uit te kijken. Alhoewel ik gezworen had geen hengels meer te kopen en al zeker geen fabriekshengels (ik ben een Spinhovenfanaat), heb ik me toch niet kunnen beheersen. Eén van de hengelsportzaken, waar ik regelmatig kom, is nu verdeler van het Japanse merk Reins. En die hebben naast uitstekende softbaits ook ultralichte jig- en dropshothengeltjes in het gamma  Ik mag graag ultralicht baarzen. Daarom heb ik een ultralicht (ca. 2-3 gram) Reinshengeltje besteld, nl. de fluogroen-witte Ajiringer RAZ 7'2"UL. Dit is het hengeltje waar de helft van streetfishend Frankrijk mee vist. Ik ben benieuwd.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten