donderdag 15 december 2011

Gehaakt

Bij mij was het een dreg
Liefst vis ik weerhaakloos.  Alleen bij snoekstreamers met een enkele haak durf ik weleens een uitzondering te maken. Maar voor de rest, alleen maar weerhaakloos. Eerlijk is eerlijk, je mist weleens een snoek of baars maar voor het overige biedt weerhaakloos vissen alleen maar voordelen. Je onthaakt veel vlotter, zeker als de haken diep zitten. De vis raakt veel minder beschadigd en daar streef je als visser die zijn buit terug zet toch naar. Maar ook zelfbehoud noopt me tot het vissen met weerhaakloze haken. Tot zaterdag ll. belandde ik vier maal in het ziekenhuis in de spoedeisende hulp. Vier maal had ik een dreg in een lichaamsdeel en die koppige haak kreeg ik er niet uit. Niet dat de behandelende artsen er goed raad mee wisten want in drie van de vier gevallen heb ik na verdoving de haak er zelf moeten uit prutsen.
Verleden zaterdag had ik een doosje vlijmscherpe dreggen nr.4 gekocht. Toen ik de verpakking opende, verloor ik prompt een dreg die ik zelfs na lang zoeken niet terug vond. Een halve dag later was ik de verloren dreg al lang vergeten totdat ik op mijn kousenvoeten erin trapte. Hoera, ik had de dreg terug gevonden ! Spijtig genoeg zat de haak tot aan de haaksteel in mijn voetzool. Ik voelde de punt tegen mijn bot prikken. Lekker is anders. En spijtig genoeg zat aan de haak nog een weerhaak waardoor de haak werkelijk muurvast zat. Om mijn huisgenoten, die reeds in bed lagen, niet te verontrusten, besloot ik mezelf te onthaken. Heen en weer wrikken en gelijktijdig terugduwen, zoals je bij het onthaken van een snoek doet, hielp me niet verder. Dan maar met de dreg in de voetzool Youtube geraadpleegd. Al vlug vond ik een filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=nSm1BmnkB5c) met aanwijzingen. De truuk bestaat erin de haaksteel naar beneden te drukken terwijl je tegelijkertijd met een stuk draad aan de haakbocht trekt. Op film ziet het er mooi uit en gaat het heel vlot. Wat dacht je ? Bij mij zelf lukte het voor geen millimeter.
Dan maar op de tanden gebeten en nogmaals geprobeerd de haak uit mijn eeltige voetzool te halen. Wat me uiteindelijk met behulp van een zware onthaaktang gelukt is. Wat een opluchting. Na een ontsmettend voetbadje met Neosabenyl  nog even ontsmetten met Isobetadine. Een tetanusprik hoeft niet, want ik zorg er steeds voor dat ik tijdig de herhaalinjecties krijg. Niet voor niets waarschuwt de verpakking van de dreggen voor gevaren, heb ik aan den lijve ondervonden. Moge het voor jullie een waarschuwing wezen.       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten