donderdag 1 december 2011

Kleine dingen die het doen (7) - Spro Shad Stinger Spike

Spro Stinger Spikes
Bij het vertikalen vind ik het noodzakelijk alle snoekbaarsshads van een extra dregje te voorzien. Driekwart van de snoekbaarzen vang ik immers aan deze stingerhaak zodat zonder dit geniepig bijkomende haakje heel wat vissen zouden gemist worden. Het kan aan mij liggen maar ik heb trouwens de indruk dat de aanbeten van snoekbaars op heel wat waters veel minder hard dan vroeger zijn. Waarschijnlijk maakt de hengeldruk de vissen voorzichtiger. Als je het geluk hebt op niet of heel weinig bevist snoekbaarswater te kunnen vertikalen, zul je waarschijnlijk net als mij ervaren dat op die plaatsen snoekbaarsaanbeten vaak snoeihard zijn. Het extra dregje, meestal een Gamakatsu 13B, maat 6, bevestig ik aan eindje dacron van 15 pond.  Ik doe het nog steeds zoals in het prille begin : ik bevestig het dregje zo dicht mogelijk bij de staart van de shad en fleur het onderlijntje door de shad heen. Het lusje van het onderlijntje komt over het oogje van de haak te liggen. Let wel op dat het dregje voldoende ver weg van de shadstaart blijft want anders slaat de staart constant over het dregje heen en dat is heel vervelend. Voor kleine shads vind ik deze bevestigingmethode nog steeds de beste. Ik vind het meer effïciënt en gestroomlijnd dan zomaar de stingerhaak in de rug van de shad te prikken. Het zou echter te mooi zijn, mochten er geen nadelen zijn. Zo vangt de buikdreg beduidend meer vuil, hang je vlugger vast en scheurt de shad gemakkelijker uit. Bij heel zachte shads (zoals de Dull Shad van Spro) en bij al mijn grotere (snoek)shads bevestigde ik mijn dreggen tot voor kort via korte rvs staafjes die ik zelf ineen knutselde. Voor dit doe-het-zelf werk heeft Spro ondertussen een oplossing gevonden in de vorm van Stinger Spikes : 2 cm lange pennetjes voor de snelle bevestiging van stingerhaken in shads. Bovendien zorgt deze bevestiging ervoor dat de dreggen steeds vrij hangen waardoor de inhakingskans aanzienlijk vergroot en  dat bij het haken van een vis het pennetje uit de shad schiet waardoor de shad los van de dreg (met vis) komt. Echt een zeer praktische oplossing die door Spro geboden wordt. Ik ben er zeer tevreden mee. Gedaan met knutselen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten