zondag 23 december 2012

Fantastische dag

De vrouw aan de tafel naast me in de Nederlandse McDonald's, waar we ondertussen traditiegetrouw de dag afsluiten, zei met luide en hyperenthousiaste stem tot haar familie : "Vandaag was het een reuze fantastische dag !". Hollandser kon het niet. Dat zal je een Vlaming nog niet te vlug op deze wijze horen zeggen. Daarvoor is de volksaard wat bedaarder.
Nummer één van de dag
Neemt niet weg dat we volop kunnen genieten van een mooie visdag. Met goed snoekweer, zuidwestenwind en een aangename temperatuur, voorspeld, vatten we de reis aan naar de verre Hollandse polder. De grote hoeveelheid regen, die het etmaal voordien gevallen waren, temperde evenwel voor een deel onze verwachtingen op een uitstekende snoekvangst. Veel weteringen waren dermate gezwollen dat ze over de oevers waren getreden, op veel plaatsen stond een sterke stroming en het water was door ingespoelde aarde dermate bruin dat het te troebel was voor kunstaasvissen. Een zichtdiepte van 5 cm kan bezwaarlijk ideaal genoemd worden.
De polder waren we normaal plegen te gaan was wel bevisbaar maar de helderheid van het water was dermate beperkt dat daar vissen weinig zin had.
Uiteindelijk kwamen we op drie verschillende locaties terecht. We konden meteen starten met vier mooie snoeken, qua aantallen netjes verdeeld tussen Paul en mij. De aanbeten waren onmiskenbaar. Geen enkele snoek werd gemist.  Ze werden gevangen op een Foxshad van 15 cm, een Cormoran Belly Dog in geel-paarse uitvoering en de Strike Pro Babybuster in oranje Nemokleur.
Het kleine bolvormige plugje van Cormoran met een gewicht van 24 gram is één van de favorieten van Paul , terwijl ik nog nooit het geluk had er ook maar één vis mee te vangen. Paul tunet wel de Belly Dog door de buikdreg te verwijderen om plaats te maken voor een klein spinnerblaadje dat bij het binnenvissen lustig onder de plug meetolt. Eén haak is immers op zo een kleine plug meer dan genoeg en weidelijker.
Stek twee bracht niet het verhoopte resultaat zodat verkast werd naar een wijde wetering met voldoende helder water. Een wetering waar ik steevast mijn snoeken weet te vangen, maar waar Paul nimmer goed succes had. Op zo'n twee uur vissen ving ik nog drie snoeken op de bruine Foxshad en miste ik er twee terwijl Paul de ban op dit water kon doorbreken met één snoek die gretig een creatie van mij, een tubefly met twisterstaart, nam.
Acht snoeken dus in totaal op zes uur vissen. We hebben al slechtere dagen gehad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten