maandag 24 december 2012

Kersttijd, knutseltijd

Als kind had ik al die momenten dat ik graag alleen was om te knutselen.
Zeker in de winter kroop ik bij oma gezellig op de zolder waar ik naast het kolenvuur urenlang modelvliegtuigjes en -tanks in elkaar kon lijmen. In feite heeft mijn zin in knutselen zich verder gezet op hengelvlak. Wat is er prettiger dan roofvis met zelf gemaakt kunstaas te misleiden en te vangen.
Waar er vroeger quasi niks van kunstaasonderdelen - op een paar losse spinnerbladen na - te verkrijgen was, zijn de mogelijkheden nu legio. De Nederlandse webshops www.pear.nl en www.lureparts.nl bieden een uitgebreide keuze aan onderdelen allerhande. Wie echt door de bomen het bos niet meer wil zien, kan terecht bij de Amerikaanse firma www.lakelandinc.com. Met een cataloog van 250 bladzijden is dit bedrijf uit Minnesota wel een heel grote speler op de kunstaasonderdelenmarkt. Lakeland Inc. richt zich als fabrikant op de eerste plaats op groot- en kleinhandels maar is tevens niet te beroerd ook aan particulieren kleine hoeveelheden te leveren. Deze firma, waar ik al vaak onderdelen aan kocht, munt uit in klantvriendelijkheid, is steeds bereid om direct info te verstrekken en zendt zelfs gratis stalen naar je toe.
Deze morgen zat ik wat in mijn zelfbouw- en vliegbindmateriaal te rommelen. Aangezien Paul gisteren een mooie snoek met een streamer-twistercombinatie van mij gevangen had, besloot ik met restjes bucktail en glitter voor mezelf enkele van deze supervangende kunstaasjes te maken. Mijn plan was die binnenkort met mijn oude splitcanehengel en Luxormolen te vissen.
De vliegbindvice werd op de eettafel gemonteerd, het bindmateriaal klaargelegd, Herman Broods lp "Shpritsz" (met de Brusselse virtuoos Dany Lademacher op gitaar)  opgelegd  en het binden kon beginnen.
De streamer-twistercombinatie bestaat uit een enkele haak Partridge Aberdeen perfect 6/0 of een Gamakatsu LS5013F 6/0  met daaraan, middels een rvs-stangetje van 80/100 mm verbonden, een Gamakatsu Worm 36 maat 5/0 of een F314 2/0. Een stukje siliconenslang zorgt voor een soepele, doch afdoende, verbinding. De streamer zelf wordt afwisselend met bucktail, fishhair, superflash en flashabou gebonden en afgewerkt met kettingoogjes of plakoogjes. Ik bind graag kettingoogjes in omdat ze de streamer een golvende gang door het water geven.
Ik was net Sweet Thing uit de lp David Bowie Live aan het beluisteren toen ik de laatste hand aan mijn derde streamercombinatie legde.  Hiernaast zie je het resultaat in verschillende kleuren. Het boek op de achtergrond is trouwens een klassieker van Barrie Rickards, een professor in de paleontologie maar bovenal een zeer enthousiast snoekvisser en gewezen voorzitter van de Lure Anglers' Society  van Engeland. Barrie Rickards overleed in 2009 op 71-jarige leeftijd en liet een erfenis van 700 hengelsportartikels en 30 boeken over (snoek)vissen na. Success with Pike is heel "British" in zijn benadering van het snoekvissen en besteedt zowel aandacht aan het vissen met dode en levende aasvis, als aan het kunstaasvissen, wat voor Engeland in 1992 (datum uitgifte boek) uitzonderlijk was. Barrie Rickards mag dan ook gezien worden als één van de eerste promotoren van het moderne kunstaasvissen in de UK, een discipline die nu steeds meer aan belang wint.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten