zondag 20 februari 2011

Voorbereiden en mijmeren

Gisteren na het administratief werk heb ik mijn vliegbindspullen uit de kast gehaald en heb ik nog een uurtje of twee reservoirvliegen gebonden. Ik hou niet zo van dat priegelwerk dus beperk ik me meestal tot eerder grote nimfen en forelstreamertjes zoals booby flies en cat's whiskers. Ook heel veel geduld is aan mij niet besteed. Ik stop meestal als ik een vijf- of tiental vliegen klaar heb. Mijn creaties kun je amateuristisch noemen, maar vangen doen ze wel.
Boven Nilsmaster Invincible, onder Swim Whizz
Hengelen is dermate boeiend voor een gepassioneerde visser, zoals ik, dat het het je steeds in de greep heeft. Het is een echte levensstijl. Het grootste deel van mijn hengelgebeuren speelt zich derhalve niet aan de waterkant af maar thuis waar hengelboeken gelezen worden, dvd's bekeken, plannen gesmeed, materiaal in orde gebracht, vliegen gebonden en kunstaas ineengeknutseld. 
Als fanatiek kunstaasvisser heb ik dan ook een grote verzameling van dit spul. Niet is prettiger dan door je collectie te gaan en mijmerend stil te staan bij een bekraste jerkbait waarmee je een metersnoek ving of een lepel waarmee je zeven snoeken op een rij een oor aannaaide. Aangezien we in september voor een weekje bootvissen naar Ierland gaan, ben ik in mijn lades op zoek gegaan naar twee pluggen die ik zeker zal meenemen.
Na lang zoeken vind ik twee exemplaren van de grootste Nilsmaster Invincible uitvoering. Met zijn 25 cm lengte, 6 cm brede rug en zijn 120 gram, een dijk van een plug. Maar zeker niet te groot. Mijn vismaat heeft er één in een blauw-gele uitvoering. De laatste maal dat we in Ierland waren, heb ik hem er zeker 15 snoeken van rond de 50-60 cm lengte mee zien vangen. Eén snoekje was niet veel langer dan de plug zelf. Deze grootste maat Nilsmaster vind ik de beste grote trolplug voor groot water op de markt. Wat dit kunstaas zo bijzonder maakt is de rustige actie en het zeer brede profiel waardoor deze plug op een groot meer uitstekend opvalt. Bij aankoop verwissel ik wel de gegalvaniseerde haken door dunnere, kleinere en weerhaakloze exemplaren.
Nog wat dieper in de la vind  ik twee exemplaren van de grootste maat Swim Whizz van Homer Le BlancTackle Company. Deze pluggen in de vorm van een zeekoe beschikken over twee bevestigingsoogjes op de zwemlip waardoor het mogelijk is de diepte te regelen. "1979" staat op de pluggen. Ik heb deze pluggen nog nooit gebruikt dus liggen ze al ruim 30 jaar te wachten op gebruik. Na aanpassing van de haken is hun beurt gekomen, in september zullen ze in Ierland aan de speld hangen en ons hopelijk veel en grote snoek opleveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten