vrijdag 21 oktober 2011

Net zoals vroeger

Het is geen geheim dat de laatste jaren de vangsten op de grote rivieren steeds maar slechter worden. Je moet maar eens kijken naar de recente resultaten van het NK Snoekbaarsvissen of er vangstmeldingen op naslaan. Deze niet positieve tendens zal waarschijnlijk door een veelheid van oorzaken komen. De intensieve en vaak niet duurzame beroepsvisserij is zeker een een negatieve factor.  Het water zelf is door doorgedreven waterzuivering veel helderder en dus voedselarmer geworden waardoor een kleinere biomassa per hectare voorkomt.
Ondanks de vaak tegenvallende resultaten, zijn we toch regelmatig op de grote rivieren te vinden. We doen dit al tientallen jaren, waarom zouden we stoppen ? De omgeving is nog steeds even mooi, de natuur even prachtig. Steeds meer verschillende soorten vogels merken we op. Het is niet al wanhoop. Voor het geringere aantal snoekbaarzen en baarzen hebben we roofblei, meer snoek en zelfs zeeforel in de plaats gekregen. Zo slecht is nog altijd niet in Nederland. Spijtig dat de hengelsport niet meer economisch benut wordt door het creëren van betere hengelwaters. Spijtig dat nog steeds veel voorrang gegeven wordt aan de beroepsvisserij, die vaak meent dat een water onuitputbaar is.
Gisteren gingen we terug het water op. Enkele regenbuien maakten vlug plaats voor droger weer en zonneschijn. De wind was matig uit het noordwesten. Er liep voldoende stroming en dit zou de gehele namiddag zo blijven. We visten van 's middags tot donker, zo'n zeven uur in totaal.
Reeds na vijf minuten wist ik een mooie dikke snoekbaars van zo'n 65 cm op een Illex Nitrosoft Darter 110 te vangen. Wij allen op de boot zien niet graag een vroege vangst. Maar al te vaak wordt daarna niks meer gehaakt. Zo was het gisteren ook. Althans het eerste uur. Elke aanbeet bleef uit.
Er werd besloten een tiental kilometer verderop te varen om op een goed stuk op baars te trollen. Paul ving al vlug een baars van 40 cm op een klein plugje. Een half uur later kreeg Nico een hevig ruk aan de hengel. Na een dril van enkele minuten kon een hevig vechtende riviersnoek van zo'n 75 centimeter op een oranje X Rap Shad  gevngen worden. De baars leek echter niet aanwezig, aanbeten bleven uit. Net toen we er de brui wilden aan geven, kreeg ik een keiharde aanbeet op een gele Cotton Cordell Wallydiver. Mijn lichte baars/roofbleihengel boog diep tot in het handvat, de slip gierde. Aangezien ik op baars en roofblei steeds met 20/100 nylon vis, was voorzichtigheid zeker geboden. De vis vocht diep tegen de bodem aan. Het voelde zeker niet als een snoekbaars of baars aan. Een heel grote roofblei misschien ? Na vijf minuten was het mysterie opgelost toen we voor de eerste maal de schim van een grote snoek langs de boot zagen passeren. Enekele minuten later was het zo ver. Na een mislukte scheppoging kon met veel moeite een heel dikke bijna-metersnoek met het te kleine net geland worden. De plug zat mooi vooraan dwars in de bek zodat onthaken geen enkel probleem was en de snoek dra terug in haar (zulke snoeken zijn in de regel vrouwelijk) element zwom. De dag kon toen voor mij al niet meer stuk.
Na nog wat succesloos trollen en roofbleihengelen zouden we de hengeldag afsluiten met nog een anderhalf uur vertikalen.
De eerste drift leverde me meteen een gemiste aanbeet en een snoekbaars van 70 centimeter op. Ook de volgende poging bracht vis in de boot : een hardknokkende snoekbaars van 75 cm. Uiteindelijk sloten we de visdag af met nog 10 snoekbaarzen in alle maten van groot tot klein.  Vandaag bleek de Illex Darter van 110 mm terug favoriet.
Tijdens de lange weg naar huis waren we het roerend eens. Deze visdag kon aan de resultaten van jaren terug tippen. Met 2 snoeken, 2 baarzen en 10 snoekbaarzen, waaronder enkele heel mooie, waren we dik tevreden. Voor één keer werd de Mc Donalds niet bezocht. Het was reeds laat en morgen moest er gewerkt worden.
's Morgens contacteerde Nico me met het bericht dat door een verkeerde instelling op zijn apparaat 20 foto's verloren gegaan waren. Spijtig, heel spijtig.  De herinneringen blijven enkel in mijn geest.