vrijdag 28 oktober 2011

Wees tevreden met weinig

Met ozo-wind, zon, geen bewolking, superhelder water en weinig stroming een rivier bevissen, lijkt op voorhand een kansloze missie. Maar dit weet je echter maar nadat je, tegen alle kansen in, een poging ondernomen hebt.  
Frank had sinds lang nog eens vrijaf, Paul was zoals altijd van de partij en ik geniet in de herfst van mijn doorheen het jaar opgespaarde verlofdagen, zodat we met ons drieën met mijn boot de rivier op konden. 
Frank  wist vandaag toch nog een snoekbaars te vangen
Zoals altijd werd rond de middag gestart. Ditmaal met een ietwat valse start want we waren nog maar enkele minuten aan het vissen toen de Rijkspolitie kwam aanvaren voor een uitgebreide documentencontrole.  Na veel zoekwerk vond ik uiteindelijk mijn algemeen stuurbrevet (vaarbewijs in Nederland). Eerst dacht ik nog dat het thuis lag, want ik had het onlangs nodig gehad om mijn internationaal vaarbewijs aan te vragen, maar gelukkig bleek dit niet zo. Alle papieren waren bij iedereen in orde zodat we tot de orde van de dag konden overgaan. En dat was afwisselend vertikalen en trollen met kleine pluggen.  Noch het één, noch het ander, bleek vandaag succesvol zodat we na uren vissen nog steeds tegen de nul aankeken. Gelukkig hadden we honderden ganzen, enkele kiekendieven en grote zilverreigers die ons gezelschap hielden. De vis daarentegen liet ons in de steek. Enkel het laatste uur wist Frank nog twee baarzen en een mooie snoekbaars op een HT-Sneakyshad te vangen. Paul en ik bleven visloos. Voor mij was dit de eerste maal in vijfentwintig jaar op mijn thuiswater. Voor alles moet een eerste keer zijn, nietwaar ?  Vanavond vlug nog jachtgerei en catering (ketel soep, wijn, bier, beleg, enz.) klaar zetten want morgen gaan we nog eens op hazenjacht. Had ik al gezegd dat het najaar een drukke periode voor mij is ?    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten