zondag 23 januari 2011

Boeken, een bron van inspiratie (1) - The Sotheby's guide to flyfishing for trout

Zoals jullie ondertussen weten zijn hengelen en jagen voor mij een manier van leven. Er gaat geen dag voorbij of ik besteed wel een uurtje aan deze onderwerpen. Zij het door kunstvliegen te binden of spinners te bouwen, zij het  door onderlijnen te knopen, te internetten of een goed boek te lezen. In al die jaren heb ik dan ook een kleine bibliotheek over mijn favoriete onderwerpen uitgebouwd. Op mijn nachtkastje liggen steeds enkele hengelsport- en jachtboeken klaar, waarin ik dagelijks wel en kwartiertje lees.
Alhoewel mijn meest aandacht naar kunstaasvissen in de ruimste zin uitgaat, vis ik ook wel eens met de vlieg. Meestal is het met de streamer op snoek of met de nimf op blank- en ruisvoorn. Met forel- en vlagzalmvissen heb ik minder ervaring, maar dat komt nog wel.
Het meest bevattelijke en visueel aantrekkelijkste boek over vliegvissen op forel vind ik "The Sotheby's guide to flyfishing for trout", ISBN 0-86318-590-8, geschreven door Charles Jardine, één van Englands bekendste vliegvissers en -binders.
Dit boek is mijns inziens echt het standaarboek over vliegvissen op forel, zowel voor de beginner, als voor de meer ervaren vliegvisser. Het is een hardcover met een mooie lay-out en echt prachtige foto's van Peter Gathercole. Nimmer zag ik zo'n mooi boek.
The Sotheby's guide to flyfishing for trout geeft op 288 bladzijden een uitstekend overzicht, startend met de geschiedenis van het vliegvissen, over de biologie van de forel en werpen met de vliegenlijn, naar vliegvisuitrusting en vliegvismethoden en -taktieken voor alle soorten hengelwaters waar forel in voorkomt. Al de besproken vliegvismethodes worden bovendien steeds met overzichtelijk tekeningen en schema's toegelicht.
Bijzondere aandacht gaat uit naar de verschillende soorten kunstvliegen, die heel realistisch en in groot formaat geportretteerd worden zodat je als vliegbinder heel duidelijk kan zien wat het beoogde resultaat is. Bijna 80 bladzijden bestrijken de diverse soorten kunstvliegen, onderverdeeld in verschillende categorieën zoals steelhead classics, attractors and imitators, bottom nymphs, lures, innovations, chalk and limestone flies, terrestrials en streamers. Bovendien worden per land ( Duitsland,Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Yougoslavië (toen nog), Scandinavië, Wales, Schotland, Ierland, Noord-Amerika) de belangrijkste en meest kenmerkende kunstvliegen behandeld.
En voor wie zich ook geroepen voelt om zelf deze vliegen te binden, bevat dit boek ook een inleiding tot het vliegbinden en alle bindpatronen van de in het boek opgenomen kunstvliegen.
Mocht ik me maar één boek mogen kopen over dit onderwerp, het vliegvissen op forel (en zelfs het vliegvissen in het algemeen), dan was het zeker dit. Alhoewel reeds van 1992 is het nog steeds up-to-date en en een zeer waardevolle bron van informatie.
Dit boek is nog steeds (tweehands) te koop, voor een prijs rond de £20, o.a. bij http://www.amazon.co.uk/. Koop het, lees het en overtuig je zelf van de uitstekende inhoud en prachtige foto's.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten