donderdag 6 januari 2011

Kleine dingen die het doen (4) - snelle sluiting, heel betrouwbaar

Jarenlang was ik op zoek naar een betrouwbare verbinding tussen mijn lijn en kunstaas.
Aangezien ik vaak met klein kunstaas, plugjes en spinnertjes, op baars en roofblei vis, moest die link liefst zo onopvallend en sterk mogelijk zijn . Verder ging mijn voorkeur uit naar een ronde speld zodat de mooie actie van mijn plugje optimaal gegarandeerd werd. Ook gebruiksgemak stond voorop.
Nu moet ik niet meer zoeken. De oplossing is er.  Al wat ik wenste, verenigt zich in één speld, met name de Norman Speed Clip van de firma Norman Lures, http://www.normanlures.com/.
Dit Amerikaanse speldje is niet alleen onopvallend klein, maar tevens heel sterk. Door zijn perfecte vorm geeft het je kunstaas een mooie actie. Bovendien is het met een druk op de speld heel gemakkelijk te openen en te gebruiken. Enkel als je heel koude handen hebt is het speldje moeilijk hanteerbaar.Uit de vangst van etttelijke baarzen, snoekbaarzen en roofbleien, blijkt ook dat deze clip zeer betrouwbaar is; hij liet me immers nog nooit in de steek. Deze roestvrij stalen speld kun je gewoon rechtstreeks aan de lijn knopen of gebruiken aan een dunne stalen onderlijn.
Deze sluiting is te verkrijgen in 2 maten : small en large. Ik gebruik steeds de kleine versie. De large uitvoering is eerder bestemd voor snoek- en muskievisserij. De kleine versie kost 10 dollar per 50, terwijl de grootste uitvoering 3,5 dollar per 10 kost.
Ik zag deze onmisbare speld al eens te koop bij Decathlon, maar verder zijn deze clips in de Benelux heel moeilijk te verkrijgen. Dus koop ik ze meestal bij Cabelas (http://www.cabelas.com/) of Bass Pro (http://www.basspro.com/), twee grote hengel/postorderzaken in de Verenigde Staten.
Overigens maakt Norman Lures ook een beperkt aanbod crankbaits, waaronder kleine modellen voor baars en roofblei. Verder dient in het bijzonder de Norman Weedwalker vermeld te worden : een perfecte krooslepel waarin een draaiend schoepje geïntegreerd  is. een topper voor de oppervlaktevisserij. 
Norman Lures, onbekend dus onbemind. Doe er je voordeel mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten