woensdag 12 januari 2011

Kleine dingen die het doen (5) - Décroche leurres "l'extracteur"

Toen ik mijn eerste jaren met kunstaas probeerde te vissen, moet ik een fortuin aan kunstaas kwijtgeraakt zijn door mijn eigen onkunde. In die tijd was de standaarduitrusting een 10 grams spinhengel met 20/100 nylon. Als je met dergelijk materieel in de overhangende takken van bomen of struiken terecht kwam of aan onderwaterobstakels bleef hangen, mocht je er zeker van zijn dat je je mooie terriblespinner met spinstang kwijt was. 20/100 was immers niet zo sterk. En zomaar in het wilde weg in het open water gooien om verlies te voorkomen had weinig zin omdat de meeste roofvissen zich nabij hindernissen ophouden. Zelfs ik wist dat heel vroeg.
Dankzij één hulpmiddel heb ik de aanvankelijk aanzienlijke verliezen toch binnen de perken weten te houden.
Deze kunstaasredder heb ik al meer dan 30 jaar steeds bij me 

Een investering van 500 frank, toen een groot bedrag, heeft de verdere toename van de diepe put in mijn financiën weten te voorkomen. De naam van deze weldoener is "Décroche leurres l'Extracteur" of letterlijk de kunstaaslosmaker en -uittrekker. Deze kunstaasredder van Franse makelij is een handig, klein en vernuftig hulpmiddel dat over de lijn geschoven wordt en elk stuk kunstaas recupeert op voorwaarde dat er een wartel tussen lijn en kunstaas zit en de afstand tussen hengeltop en vastgelopen kunstaas niet al te ver is. De verpakking vermeldt naar waarheid dat dit kleinood alle spinners en lepels terug haalt die anders reddeloos verloren ("irrémediablement accrochés") zouden zijn. En voor één keer klopt deze belofte. In het apparaatje bevinden zich immers klemmetjes, die éénmaal over de wartel geschoven, toelaten met het touw de lepel of spinner binnen te halen en te redden.
De kunstaasredders van het merk L'extracteur worden al lang niet meer gefabriceerd maar zijn gelukkig nog her en der te vinden. Vervang echter steeds de originele groene touwtjes van het deze kunstaasredder door stevige dacron, gevlochten lijn of staaldraad zoals Sevenstrand. De kunstaasredder wordt vervolgens gecomplementeerd met een 15-tal meters sterk touw op een spoel of plankje.
Wees zuinig op je kunstaas. Red je bijzondere vanger. Heb steeds je l'Extracteur op zak.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten