vrijdag 21 januari 2011

Verwen je tacklebox (4) - dé wonderlepel voor Ierland

Vroeger was ik geen fan van lepels. En dat kwam door Jan Schreiner. Hij schreef immers voor dat er maar één goede manier is om een lepel te vissen en dat is volgens de dwarrelmethode. Hierbij haalt men telkenmale de lepel naar boven om dit stukje kunstaas dan op een min of meer gecontroleerde manier naar beneden te laten dwarrelen.  De aanbeten zouden meestal tijdens de afzinkfase komen. Ik heb me, veelal met Tobylepels, bijna dood gedwarreld . De aanbeten bleven uit. En was er al eens een aanbeet dan werd de vis gemist.
Kees Ketting deed me de ogen open. Hij propageerde het vissen van een lepel op dezelfde manier als een spinner. Bij deze methode draai je gewoon in één rechte lijn de lepel binnen, waarbij de lepel verleidelijk over en weer schommelt. Hierbij is het belangrijk de juiste snelheid te vinden en aan te houden. Te snel binnengevist begint de lepel te tollen, te traag verkrijg je onvoldoende actie of loop je vast op de bodem. Voor de polder heb je natuurlijk geschikte en dus lichte lepels nodig. Op ondiep (en veelal ook op diep) water vis ik lepels op een manier dat ik ze steeds zie. Dat doe ik trouwens ook met shads, jerkbaits, pluggen en ander kunstaas. Op die wijze kun je kunstaas beter sturen. Vissen met kunstaas dat je ziet vereist wel enige beheersing. Je mag immers pas aanslaan wanneer je wat voelt en niet wanneer je wat ziet. Maar daarover later eens wat meer.
Mijn eerste grote vangsten op de lepel heb ik in Ierland behaald met een hier quasi onbekend merk lepel.
Na het lezen van een boek van wijlen Barrie Rickards, niet alleen professor maar ook hengelsportauteur van vele boeken over roofvissen, was ik op zijn minst theoretisch overtuigd vande vangkracht van lepels. In Success with pike beschrijft hij immers hoe hij met een Lizard op enkele dagen tientallen snoeken ving.
Dus ik op zoek naar deze lepels.
Ik kwam te weten dat de Lizard lepels, want dat is de naam van die snoeknvangers, geproduceerd worden door de Canadese firma Lucky Strike. Deze firma bestaat al sinds 1929. Op de website van de firma, http://www.luckystrikebaitworks.com/  zie je dat ze naast een groot gamma lepels, ook (houten) plugs, ander kunstaas en toebehoren produceren. De firma is echter het bekendst door hun uitstekende lepels. Naast de Lizard valt zeker de Half Wave een zeer brede en uitstekende trollepel te vermelden.
Even terug naar de Lizard.
Bovenaan mijn collectie Lizards, onderaan
de Half Wave, allen van de firma Lucky Strike 
Lucky Strike produceert de Lizard, een lange en betrekkelijk brede lepel in twee maten, namelijk in de 1/2 oz. uitvoering en de 7/8 oz. uitvoering. Kies steeds voor de grootste maat 11,5 cm lang, 3,5 cm breed en 7/8 oz of 24 gram zwaar. De kleinere versie heeft immers niet dezelfde goede actie als de grote uitvoering en vangt beduidend minder.
Verder wordt de Lizard in een uitgebreid kleurengamma gemaakt. Alle kleuren zullen zeker vangen maar ik heb, zeker voor Ierland, een voorkeur voor de koperen, de gehamerde gouden, de gehamerde brons/oranje en de gehamerde nikkel/koper uitvoering.
Niettegenstaande behoorlijk zwaar, is de lepel breed en niet zo dik van blad waardoor deze lepel nog heel goed te vissen is in water vanaf zo'n 80 cm diep. Het is tevens een uitstekende lepel om te trollen. Zo is mijn vismaat er ooit eens in geslaagd om 7 snoeken op een half uur te vangen gewoon door deze lepel in het water te laten meeslepen terwijl ik hangend aan de roeispanen door de harde wind op een Iers meer trachtte te komen.
Ik vis deze lepel zowel werpend als trollend, alhoewel ik dien toe te geven dat het quasi onmogelijk is om de gehele dag met deze lepel werpend te vissen Daarvoor is hij nogal zwaar en trekt hij nogal hard aan de hengeltop.
Geloof het of niet maar deze lepel levert in Ierland op gelijk welk meer altijd vis op. Ik heb deze lepels dan ook steeds mee. De originele haken voldoen maar ik knijp steeds de weerhaken plat. Je kan de haken ook vervangen door Gamakatsu dreggen 1/0. 
Bij mijn weten is de Lizard niet in de Benelux te koop. Ik kocht ze vroeger bij Harris Angling (http://www.harrissportsmail.com/) maar daar blijken ze recent uit de stock gehaald te zijn. Ze zijn echter wel nog te verkrijgen bij http://www.chicoslures.co.uk/ voor de prijs van £ 7,50 de lepel. 
Of deze lepel in Nederland veel vangt, weet ik zo niet. Hij hangt daar bijna nooit in de speld. Maar ik denk dat hij op de ietwat grotere weteringen,kanalen en meren zeker een snoekenverleider is
Maar één zaak is zeker : voor Ierland is het een toplepel. Het zou dan ook zonde zijn een trip naar Ierland te maken zonder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten