dinsdag 4 januari 2011

Kleine dingen die het doen (3) - Is het een vogel, is het een vliegtuig ?

Megamindy zou op bovenstaande vraag zeker een antwoord weten, maar een eenvoudig mens kan nu eenmaal niet alles weten.
Naast visser en jager, ben ik bovenal een natuurliefhebber, zij het dan één met een realistische aanpak.
Weet ik het niet meer, heb ik twijfel welke vis ik nu weer eens gevangen heb of welke vreemde vogel ik op mijn pad ontmoet, dan doe ik beroep op één van mijn handige pocketgidsjes.
Ik heb dan ook steeds "De Nederlandse Zoetwatervissen", een uitgave van de vroegere OVB, "Elseviers Vogelgids in Kleur" en "Zien is Kennen" bij mij. Ik ben er mij van bewust, deze laatste vogelgids heeft zijn houdbaarheidsdatum ruim overschreden, de eerste druk dateert van 1937, en hij bevat enkel tekeningen, geen foto's, wat de duidelijkheid niet ten goede komt, maar het boekje was veertig jaar geleden een geschenk van mijn vader. Nostalgie troef en ik ben een nostalgische ziel. Wil je echt zekerheid kies voor een vogelgids met kleurfoto's in plaats van tekeningen in soms vreemde kleuren. Ik gebruik tot mijn tevredenheid de twintig jaar oude Elseviers Vogelgids in Kleur, maar ondertussen zijn er waarschijnlijk betere op de markt.
Toen we meer dan 10 jaar geleden een langwerpige zilverkleurige vis, model alver - maar echt wel te groot voor een alver, vingen, bracht de zoetwatervissengids raad. Op pagina 48 vonden wij "Roofblei", inclusief robotfoto, toen een zeldzame uitheemse roofvis, afkomstig van het stroomgebied van de Donau en Oost-Europa.  Verder stond vermeld : "wordt steeds vaker in de grote rivieren en daarmee verbonden wateren gevangen". Konden wij toen weten dat enkele jaren later deze roofblei één van onze geliefkoosde targets zou worden. Een  roofvis die ons steeds weet te verrassen en waarvan we er ondertussen enkele honderden (tot 84 cm , mijnheer !) gevangen hebben. Maar daarover later meer. Wait and see.

1 opmerking:

  1. Dat "Zien en kennen" ziet er uit als een prachtig oud boekje.
    Verder ook groot liefhebber van het OVB-gidsje:
    http://eenwolfaanhetwater.blogspot.com/2010/09/lijstjes.html

    BeantwoordenVerwijderen