dinsdag 18 januari 2011

Kleine dingen die het doen (6) - stevige stangen, soepele staaldraad en betrouwbare spelden

In een vorige post sprak ik al mijn voorkeur uit voor Norman speedclips. Die zijn inderdaad onopvallend, betrouwbaar en uitermate geschikt voor klein kunstaas, zoals baarsspinners en -plugjes. Door de ruime bocht van het speldje beïnvloeden ze de actie niet. Bovendien kunnen ze heel lang hergebruikt worden. Ze hebben immers niet het soort speld dat vaak door metaalmoeheid afbreekt, maar een verend systeem.
Kunstaasvissen of doodaasvissen op snoek doe je altijd met een stalen of een dikke fluorocarbon onderlijn. Zonder is het risico op doorsnijden van de lijn te groot met als gevolg dat de snoek vaak een pijnlijke dood tegemoet gaat omdat de dreggen in de bek blijven steken. Een lange onderlijn is ook gemakkelijk wanneer je kunstaas moet lostrekken. Je kan immers in plaats van de lijn dan de stevige onderlijn vastnemen. Belangrijk bij onderlijnen is ook dat zij minstens even sterk als de hoofdlijn zijn. Ik neem ze meestal zelfs sterker.
Voor het kunstaasvissen, jerkbaiten en actief vissen met doodgetakeld aas gebruik ik evenwel verschillende soorten onderlijnen.
Voor 80 procent van mijn kunstaasvisserij maak ik gebruik van spinstangen. Het voordeel van deze stangen boven staaldraad is dat ze niet aan kinken onderhevig zijn. Kinken in de onderlijn verzwakken immers de treksterkte waardoor staaldraad soms de neiging heeft plots te breken. Bovendien zijn spinstangen mooi en makkelijker recht te houden en te krijgen waardoor het kunstaas een mooiere actie krijgt.
Ik gebruik spinstangen in 2 soorten. Voor de eerder lichte visserij met spinners, tubeflies, lepels en kleinere plugs en jerkbaits gebruik ik spinstangen van 20 à 25 cm lang, zelf vervaardigd van roestvrij draad van 60 of 70/100 mm. Voor het zwaardere werk, zoals jerkbaiten en trollen met grote pluggen, gebruik ik dezelfde draad maar dan in 80/100 mm of  1 mm en 30 à 35 cm lang.
Ik heb vroeger lang gezocht naar degelijke spelden. Die zoektocht is gelukkig ten einde. Al 20 jaar gebruik ik nog enkel Berkley Cross-Loks in de maten 7 en 5.  De kleinste maat (7) heeft een trekkracht van 30 kg en de grootste een trekkracht van 40 kg. Ze zijn zeer betrouwbaar qua sluiting. Nimmer had ik een speld die tijdens de dril open ging. Ook zijn ze redelijk goed  bestand tegen metaalmoeheid die ontstaat bij vaak openen en sluiten.Bij veelvuldig gebruik vervang ik deze Cross-Loks regelmatig, zeker als ik voel dat de speld verslapt. Als wartels gebruik ik eveneens wartels van Berkley, namelijk de Mc Mahon-wartels, eveneens in de maten 7 en 5. Goedkoop zijn ze echter niet.
Fluorocarbon onderlijnen gebruik ik nooit. Niettegenstaande de relatieve onzichtbaarheid voordelen zou opleveren, heb ik heb ik hiervan nooit iets ervaren. Terwijl Frank meestal fluorocarbon als onderlijn gebruikt, vis ik steeds met spinstangen of staaldraad. Gedurende onze jaarlijkse visweek in Ierland, waar we beiden verschillend onderlijnmateriaal gebruiken, heb ik nog nooit enig verschil in vangsten ervaren. Volgens mij heeft snoek bij een aanval op kunstaas gewoonweg de tijd niet om het verschil te merken. Bovendien hebben fluorocarbononderlijnen de neiging om af te schilferen.
Staaldraad gebruik ik wanneer een soepele aasaanbieding nodig is, bijvoorbeeld bij actief vissen met doodaastakels zoals Drachkovitztakels. Staaldraad gebruik ik eveneens bij het statisch vissen met dood aas. Mijn stalen onderlijnen zijn gemaakt uit 20 of 28 lbs Drennan Sevenstrand. Ik gebruik enkel de ongecoate versie. De met nylon beklede soort, schilfert me te vlug af, is me te stug en kinkt heel vlug. De lussen worden steeds met sleeves gekrimpt. Drennan levert hiervoor de bijpassende sleeves. Gebruik wel een goede krimptang, knijp niet te hard en zorg dat je niet op de uiterste randen van de sleeve knijpt waardoor de staaldraad op de lange duur kan afgesneden worden. Verder maak ik een lus door de staaldraad door de sleeve te stoppen en keer ik met het kortste eind nogmaals door dezelfde sleeve terug, zodat de sleeve zeer goed vast zit. Ook Drennan Sevenstrand liet me nimmer in de steek. Voorwaarde is evenwel dat je bij kinken of uitrafelen direct de staaldraad vervangt. 
Een goede onderlijn is essentieel bij het snoekvissen. Vis nooit zonder en vervang zodra er ook maar enige twijfel is. Het zal je zeker meer snoeken opleveren en is weidelijker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten