vrijdag 14 januari 2011

Verwen je tacklebox (3) - Ik dacht : te groot voor de polder

Als ik enigzins tijd heb, staat vanavond de jaarvergadering van Esox Spinning Club, de eerste, beste  en veruit leukste kunstaasclub van België, waarvan ik al meer dan 30 jaar lid ben, op het programma. Altijd leuk om nog eens met gelijkgestemde zielen in contact te komen.
Morgen was er een jachtdag gepland. Spijtig genoeg bereikte me enkele dagen terug het bericht dat, na een lange ziekteperiode, een dierbare collega gestorven is. Een deelname in de rouw zal meer op zijn plaats zijn. Zondag wordt mogelijks een visdag, maar hoe en waar is ook nog niet bepaald.
Maar over wat anders gepraat.
Bemerk ook de platgeknepen weerhaken
Enkele jaren terug, op bezoek in een Zuidhollandse polder, tuigde Paul zijn jerkbaithengel op. Aan zijn spinstang zag ik een een wel grote plug voor de polder. Mijn menig was zoals altijd snel klaar : "toch wel groot en zwaar voor de polder". Op het einde van de visdag, kon ik niet anders dan mijn opinie herzien. Die grote zware plug blijk immers een zeer goede vanger te zijn. Meer nog, zelfs het kleinste snoekje had er geen schrik van. 
Later bleek dit wonderbaarlijk stuk kunstaas Salmo Warrior Crank te heten.
Gebruik deze plug ook eens tot je voordeel.
Kies echter voor de polder steeds de drijvende versie van 15 cm lang en 55 gram zwaar. De zinkende versie van 75 gram lijkt me meer iets voor groter en dieper water, maar die heb ik nog nooit geprobeerd zodat ik hierover niets kwijt kan.
De drijvende versie gaat werpend slechts zo'n 50 cm diep wat de Salmo Warrior Crank tot een uitstekende polderplug maakt. Ook op de grotere meren is deze plug uitstekend om boven bedden fonteinkruid te vissen. Ik had er in ieder geval in Ierland veel succes mee. En met diezelfde drijvende versie kon ik eind februari 2008 op één dag eens 8 poldersnoeken tussen 85 cm en 1 meter vangen, een nooit gezien resultaat in deze polder.
Verwijder echter wel de originele haken daar die te groot en te grof zijn en vervang ze door Gamakatsu dreggen maat 1/0 of 2/0. Voorzie verder de plug van een goede splitring aan de neus.
De plug laat zich werpend vissen en gaat dan ondiep. Je kunt zowel gewoon in één lijn of afwisselend binnendraaien. Verder leent deze plug zich ook voor twitchen of jerken. Alle methodes vangen immers even goed, enkel de snoek heeft afhankelijk van de dag, soms zijn voorkeur. 
Trollend werkt de Salmo Warrior Crank even goed. Hij gaat dan wel anderhalve tot twee meter diep.
Ik gebruik deze zeer degelijk geconstrueerde plug in alle beschikbare kleuren. Nimmer ondervond ik enig verschil in vangkracht of voorkeur van de snoek.
Wat ik wel met de Salmo Warrior Crank doe, is pimpen. Ik voorzie elk exemplaar door middel van Tipp-ex van witte schimmelvlekken om de illusie van een over en weer zwemmende stervende prooi tengevolge van een uiterst dodelijke schimmelinfectie te vergroten. Het helpt mij in gedachten, maar of het de snoek nog meer over de streep trekt ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten