maandag 24 januari 2011

Verwen je tacklebox (5) - Atom en Utö

Ik ken ze reeds lang. In de jaren '70 stonden ze in heel verscheiden gamma van kleuren reeds in de kleine pocketcatalogusjes van ABU afgebeeld : Atom en Utö.
Atom en Utö zijn twee soorten lepels van Abu die qua contouren van elkaar niet verschillen. Het verschil zit enkel in de vorm van het blad. De ABU Atom heeft een geribbeld blad, de Utö een glad effen blad.
De woorden van verschillende Nederlandse hengelsportauteurs indachtig bleef ik van dit kunstaas af. Deze lepels waren immers enkel geschikt om op zeer diep en snelstromend water te vissen. Dus niet geschikt voor de polder of ondiepe kanalen en meren. 
Boven twee Atoms waarvan de bovenste
met de juiste dreg, onder twee Utö's, schuin
 imitatie van het merk Bete
Een tiental jaren geleden las ik in een artikel in een buitenlands hengelmagazine dat de ABU Atom vaak gebruikt wordt om snel grote wateroppervlaktes af te vissen op zoek naar actieve snoek. Toen ik in de eerste maal in Zweden was, zag ik niet alleen dat in elke winkel deze lepel te koop was, maar merkte ik ook op dat bijna alle Zweden deze lepel in hun viskist hadden zitten.
Deze lepel kon toch niet zo slecht zijn.
Gelukkig bleken de ABU Atoms nog te koop in verschillende maten en gewichten, namelijk in de uitvoering 18, 25 en 35 gram. Ik kocht de zwaarste uitvoering, die van twee dreggen voorzien was, om deze uit te testen op de Ierse meren. Voor gebruik verwijderde ik echter de kopdreg en verving ik de te kleine staartdreg door een Gamakatsudreg 1/0.
En ja, de Zweden hebben gelijk. Deze lepel vangt uitstekend. Dankzij zijn relatief hoog gewicht is hij heel goed te werpen, ook met de baitcaster. Aangezien de lepel behoorlijk breed is, is hij toch nog gemakkelijk hoog te houden, waardoor hij zeker te vissen is in water vanaf 80 cm diep. Aangezien de Atom vlug kan binnengevist worden, laat hij toe op een snelle manier oevergedeelten af te vissen waardoor de kans op een snoek groter wordt. Ik ving met de voor mij favoriete koperkleurige uitvoering reeds veel snoek.
Verrast door de kwaliteit van de Atom heb ik ook zijn broertje de Utö aangekocht, eveneens in de 35 grams versie. Terwijl de actie van de Atom wervelend is, de lepel draait om zijn as, is de actie van de Utö totaal verschillend. Net zoals een Pako vertoont de Utö bij de juiste inhaalsnelheid een heen en weer zwaaiende actie. Ook deze lepel kan op relatief ondiep water gevist worden en is een vanger van jewelste. Verwijder echter ook de kopdreg en vervang de staartdreg door een groter exemplaar. 
Geef deze zware lepels ook eens kans. De Zweden weten het reeds lang, Atom en Utö zijn echte vangers. Het mag dan ook geen toeval heten dat deze modellen zo vaak geïmiteerd worden.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten