zaterdag 15 januari 2011

Earfood 8 - Bowies bekendste alter ego Ziggy

Sinds mijn jeugd ben ik een onvoorwaardelijke fan van David Bowie. Althans van zijn vroegere werk uit de jaren zeventig. Met de lp "Let's dance" uit 1983 was de liefde echter een beetje over. Zoals bij vele artiesten is het eerste werk vaak het beste en dooft de inspiratie na enige tijd uit.
Wil je kennis maken met toch wel één der grootste en meest veelzijdige artiesten uit de rockgeschiedenis, beluister dan het baanbrekende conceptalbum "The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars" uit 1972. Een opus magnum van een rockster die zich keer op keer opnieuw uitgevonden heeft. 
Met dit album, overigens voorafgegaan door het ook al fantastische "Hunky Dory", ging de nieuwe wereld van glamrock voor mij open. Zulke platen maken ze tegenwoordig niet meer. Nummer na nummer steengoed, met als uitschieters de openingstrack Five Years en de afsluiter Rock 'n Roll Suicide. Topkwaliteit van het samenwerkingsverband David Bowie en Mick Ronson (gitaar).
Als eerste kennismaking met Ziggy Stardust neem je best een kijkje op Youtube. Daar vind je een uitzending van de Old Grey Whistle Test, een rockprogramma uit de jaren 70, waarin Bowie en Ronson een kippevelversie van Five Years vertolken.   
Play at maximum volume !  

1 opmerking:

  1. Fantastische muziek. Ik luister nog heel vaak naar de oude albums. Na het album 'Lodger' uit 1979 heb ik afgehaakt. Ik heb Bowie twee keer live gehoord, een ervaring die ik nooit zal vergeten..

    BeantwoordenVerwijderen